- 09 januari 2024
- Door Ferre Beyens
- | Bron: Mobility Business Solutions
Meer elektrisch rijbereik
Nieuwe Fiat e-Doblò
De nieuwe elektrische Fiat e-Doblò belooft een WLTP-rijbereik van 320 km of 40 km meer dan zijn voorganger. Als personenwagen wordt de e-Doblò beschikbaar met een 4,41 meter lang koetswerk en als vijfzitter. Hij is ook beschikbaar als zevenzitter, met een koetswerklengte van 4,76 meter.
Stellantis heeft het druk met zijn uitgebreide vloot van lichte bestelwagens die aan de huishoudstekker 'getankt' kunnen worden. De afgelopen maanden worden we bij Citroën, Opel, Peugeot en Fiat overstelpt met nieuwe generaties van complete gamma's bestaande uit elektrische bestelwagens. Het zijn allemaal modellen die technisch – zeker elektrotechnisch – nauwe Stellantis-familiebanden vertonen.
Kijk bijvoorbeeld naar de onlangs opgefriste e-Doblò van Fiat. Dit is de Italiaanse versie van wat we enkele weken geleden presenteerden als de gloednieuwe stekkerversie van Citroëns ë-Berlingo.
Vernieuwd Fiat e-LCV-gamma
Fiat liet ons eerder al kennismaken met zijn vernieuwde gamma elektrische bestelwagens, waaronder de nieuwe edities van de grotere e-Scudo. Een middenklasser die trouwens de 136 pk e-motor van de E-Doblò gemonteerd krijgt en tegen meerprijs de energieopslag van 50 kWh ziet aangedikt tot 75 kWh.
Ook de grote Fiat-bestelwagen, beter gekend als de Ducato, reed al enige tijd elektrisch maar ook die e-Ducato onderging een opfrisbeurt. Dit omvat een sterkere e-motor van 270 pk/410 Nm en een grotere energieopslag van 110 kWh. Goed voor een – naar WLTP-normen – rijbereik van meer dan 400 km. Een stuk verder dus dan de vorige e-Ducato.
Selecteerbare energierecuperatie
De nieuwe Fiat e-Doblò – de Italiaanse neef dus van de Franse ë-Berlingo – wordt ook aangedreven door een 136 pk sterke e-motor op de vooras. De energieopslag van 50 kWh is volgens Fiat genoeg om 320 km te rijden, volgens de WLTP-combicyclus. Hij kan in 11,2 seconden van 0 naar 100 km/u en scoort een top van 135 km/u. Met gelijkstroomsnellading kan de batterij worden bijgeladen aan een laadvermogen van maximum 100 kWh.
De nieuwe e-Doblò wordt uitgerust met een hertekende e-toggle waarmee een selectie uit de rijmodi (Normaal, Eco en Power) kan worden gemaakt. De Power-modus voorziet in een hoger piekvermogen, in Eco-modus wordt het energieverbruik geoptimaliseerd.
In de nieuwe e-Doblò is het mogelijk om het niveau van de energierecuperatie te selecteren. Men kan kiezen uit laag, gemiddeld of hoog met behulp van twee peddels op het stuurwiel. De e-Doblò zal tot 17 passieve en actieve veiligheidssystemen hebben. Daaronder valt ook de (optionele) Adaptive Cruise Control.