- 18 december 2023
- Door Ferre Beyens
- | Bron: Mobility Business Solutions
Enkel als stekkermodel leverbaar
Nieuwe Citroën Berlingo
In Europa is Citroëns nieuwe Berlingo alleen verkrijgbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn. Dankzij een nieuwe LFP-batterij (LiFePO4) met een netto-opslagcapaciteit van 50 kWh, hoopt Citroën een gecombineerd WLTP-rijbereik tot 320 km te mogen claimen.
Citroën ontwerpt de iconische Berlingo met een modern, temperamentvol design en streeft naar een comfortniveau dat volledig moet voldoen aan het verwachtingspatroon van klanten met een actieve levensstijl. Het praktische en modulaire karakter van de Berlingo en zijn capaciteit om tot zeven personen te vervoeren, zijn onaangetast gebleven. en voor het eerst – exclusief in dit marktsegment – worden Citroën Advanced Comfort®-stoelen gemonteerd.
De populaire Berlingo dankt zijn succes niet enkel aan zijn gereputeerde veelzijdigheid en gebruiksvriendelijkheid. Door de jaren heen is dit LCV-gebaseerde Citroën-model verder ontwikkeld op het vlak van comfort en architectuur, met een ongezien ruimteaanbod en voorbeeldige functionaliteit. Dit biedt onmisbare voordelen, vooral voor klanten met een actieve levensstijl.
Citroën Advanced Comfort®-stoelen
De nieuwe Berlingo ziet het comfort op een hoger peil getild met Citroën Advanced Comfort®-voorstoelen. Deze stoelen – exclusief voor Citroën – combineren een bijzondere architectuur met specifieke schuimvulling en zijsteunen die het zitcomfort opkrikken.
Achterin wordt voorzien in drie individuele zitplaatsen en – net als in de voorgangers – gaan ook in de nieuwe Berlingo passagierscomfort en modulariteit hand in hand. Met drie onafhankelijke, verschuifbare en neerklapbare stoelen op de tweede zitrij.
Korte en lange koetswerkversies
De Berlingo blijft overigens leverbaar in twee koetswerklengtes: 4,40 m en 4,75 m. De langste versie maakt het mogelijk om (optioneel) een derde zitrij met twee stoelen te voorzien.
Met de passagiersstoel en tweede en derde zitrij neergeklapt ontstaat een vlakke laadvloer met een laadlengte van 2,70 m of 3,05 m voor respectievelijk de korte en lange versie.
De laadruimte varieert van 775 (korte versie en onder de hoedenplank) tot 4.000 liter (onder het dak van de langste versie). Die maten gelden ook voor de elektrisch aangedreven Berlingo omdat de batterijen onder de vloer gemonteerd werden. De toegang van de achterpassagiers tot het Berlingo-interieur wordt vereenvoudigd doorheen de grote schuifdeuren links en rechts van het voertuig.
Extra rijbereik
In Europa is de Berlingo alleen als batterij-elektrisch model in het aanbod. Van de e-Berlingo zou het rijbereik zijn toegenomen tot 320 km. Dit volgens de gecombineerde WLTP-cyclus die nog gecertificeerd moet worden.
De aandrijflijn van de e-Berlingo wordt gevormd door een 100 kW/136 pk e-motor en een LFP-batterij met een bruikbare capaciteit van 50 kWh. Het zojuist geciteerde (voorlopige) rijbereik ligt 20% hoger dan bij de vorige e-Berlingo. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een efficiëntere LiFePO4-energieopslag en een verbeterde energie-efficiëntie van de tractiemotor.
Overigens kon die energie-efficiëntie verder geoptimaliseerd worden met een nieuw regeneratief remsysteem. Daarbij kan de bestuurder het recuperatieniveau instellen met peddels aan het stuurwiel. Optioneel kan ook een beroep worden gedaan op een energiezuinige warmtepomp om het interieur te verwarmen.
De e-Berlingo wordt voorzien van een 7,4kW-AC-boordlader. Optioneel wordt een driefasige AC-boordlader van 11 kW gemonteerd. Aan een 7,4kW-wallbox wordt de energieopslag in 7,5 uur herladen. Dat kan in 5 uur aan een 11kW-wallbox. Voor het snellere oplaadwerk wordt de Berlingo ook voorzien van een DC-laadvermogen tot 100 kW. Wat betekent dat de Berlingo-energieopslag van 50 kW in ongeveer 30 minuten (tot 80%) kan herladen worden.
Men kan voor of tegen het feit zijn dat de nieuwe Berlingo alleen als batterij-elektrisch model wordt aangeboden. Tenminste in onze contreien. Wij kennen trouwens nogal wat Berlingo-fanaten, die liever het ongeziene ruimteaanbod en de voorbeeldige functionaliteit niet met stekker- en kabelgedoe willen combineren.
Maar zij kunnen niet profiteren van de niet-EV-opties die Citroën buiten Europa wel aanbiedt. Met de keuze uit drie BlueHDi (90, 100 en 130 pk) dieselmotoren of uit twee PureTech (110 en 130 pk) benzinemotoren.