- 21 december 2023
- Door Axelle Brants
- | Bron: Script
CoCoM: DE NIEUWSTE TELG VAN BOSTA
Communicatie is key. Vanuit die gedachte werd de communicatiecommissie of kortweg CoCom binnen Bosta opgericht. Via CoCom wil Bosta op een sterkere manier communiceren, niet enkel met haar leden maar met alle belanghebbenden binnen de sector. We gingen in gesprek met Ruben Tass en Aurélie Cuvelier.
“Deze commissie is eigenlijk redelijk organisch tot stand gekomen”, vertelt Aurélie. “Door in gesprek te gaan met onze leden merkten we dat er een aantal zaken voor verbetering vatbaar waren, zoals informatie rond content, het algemene imago van Bosta en de relatie met de pers. We vonden het belangrijk om met deze feedback aan de slag te gaan. Er was ook geen enkele andere commissie die communicatie in haar breedste vorm behandelde.
Ruben vult aan: “We zien vooral een verschil tussen pre en post covid. Na covid werd er heel veel digitaal gedaan, maar als vakfederatie willen we de fysieke samenkomsten behouden, want we merken dat ze een meerwaarde bieden naar informatie en connecties. Bosta is in België de enige federatie die zich bezighoudt met de school-, hobby, wenskaarten- en kantoorbranche. Daarom gaan we bekijken hoe we de communicatie kunnen opfrissen en de algemene interesse voor onze sector kunnen verhogen.”
VAN REACTIEF NAAR PROACTIEF
Volgens Ruben heeft CoCom een belangrijke doelstelling: “we willen proactief communiceren. Nu zien we te vaak dat we de feiten achternahollen. We willen een meer actieve rol spelen. Bosta wil echt het aanspreekpunt zijn voor de sector en meerwaarde bieden. Hoe meer leden we aantrekken, hoe meer gewicht we in de schaal kunnen leggen.”
“De bedoeling is dat leden voor alle vragen rond de sector bij ons kunnen aankloppen, dat ze bij ons extra informatie kunnen krijgen die elders moeilijk te vinden is, bijvoorbeeld marktinformatie, wetgeving enz., vult Aurélie aan.
WERKING COMMISSIE
“Iedere maand komen we met de voltallige commissie samen, dus Ruben (Despec by UFP) , Aurélie, Philippe Heymans (Durable), Tom Smet (Staedtler), Karina Steyaert (Exaclair) en René-Luc Henrotay (Casio). We willen zo snel mogelijk progressie maken en we maakten een draaiboek om onze doelstellingen te behalen”, legt Ruben uit.
“Binnen CoCom hebben we drie grote pijlers waaraan we momenteel werken: pers, public relations en branding”, vertelt Aurélie. We willen ook graag de leden daarin betrekken omdat ook zij daarin een belangrijke rol hebben. Daarom zal in de komende weken een enquête uitgestuurd worden waarin we een reeks vragen stellen rond de communicatie. Met die antwoorden gaan we aan de slag.”
IMAGO IN EEN MODERNER JASJE
Momenteel wordt er voornamelijk gewerkt aan het moderniseren van Bosta. “Alles wordt in een nieuw jasje gestoken”, vertelt Aurélie. Er zijn al stappen gezet. Zo werd de website reeds vernieuwd. Ook het logo wordt vernieuwd, waar soms reeds een teaser van te zien is. We willen nu vooral veel informatie verzamelen waarmee we aan de slag gaan. Op de lentebijeenkomst in maart zullen we met veel enthousiasme het opgefriste Bosta aan onze leden voorstellen.”