- 13 oktober 2020
- | Bron: Script
Responsible Office blijft aan de kar trekken
Een goede 8 jaar geleden werd Responsible Office (RO) opgericht door Bosta, de Belgische vakfederatie van school- en kantoorartikelen, papier en papierwaren, wenskaarten en hobby-artikelen.
Wie Maatschappelijk Verantwoorde Artikelen wil aanschaffen wordt al het moeilijke werk uit handen genomen door RO.
De artikelen die worden getoond hebben minstens één onafhankelijk derde partij certificaat dat wordt ondersteund door de Belgische overheden. Je kan dus als bedrijf, organisatie of als overheid zeer snel een verduurzaming in je aankoopbeleid doorvoeren door deze suggesties te volgen. RO heeft geen enkel commercieel belang. Het enige belang is om de beste MVO artikelen meer te laten kopen, waardoor de fabrikanten in deze branche nog meer zullen willen investeren in ecologische en circulaire producten.
Als u als organisatie niet enkel de juiste producten wil kopen maar ook de leveringsketen belangrijk vindt, dan kan u beroep doen op 9 geselecteerde Responsible Office dealers die u graag met raad en daad bijstaan of u graag een offerte zullen maken. Die dealers staan op de website vermeld https://responsible-office.be/nl/dealers
Je zou zo zeggen, “goed geregeld”!
Maar Responsible Office heeft nog flink wat ambities.
Als je in België via Google “duurzame kantoorartikelen” zoekt, komt RO steeds als eerste in het organische zoekresultaat. Dat komt niet vanzelf. RO wil daar blijven in investeren. Begin dit jaar deed RO een tevredenheidsenquête bij de doelgroep. Daar werd nog maar eens duidelijk dat de markt meer artikelen verwacht en dat men wil dat alle kantoorartikelen duurzaam kunnen worden aangekocht. Dat is nog lang niet zo ondanks het feit dat er nu 700 artikelen van 26 fabrikanten beschikbaar zijn op de website https://responsible-office.be/nl/Products
In de Jaren 80 en 90 heeft deze industrie zeer veel inspanningen gedaan. Alle papier en karton dat je nu in Europa kan kopen komt uit goed beheerde bossen, of is gerecycleerd en werd zonder nadelige invloeden voor de natuur gefabriceerd. Chloorbleking bijvoorbeeld wordt alleen nog buiten Europa gebruikt. Koop dus zeker altijd Europees papier.
Recycleren en producten recycleerbaar maken is mooi maar is niet het einddoel in de circulaire economie. Er wordt van onze industrie meer verwacht. RO was facilitator bij de Green Deals Vlaanderen de afgelopen jaren. Daar werd kristalhelder wat er dan wel wordt verwacht. Waar andere branches al volop mee bezig zijn.
De fabrikanten in deze branche werden lang van de vraag in de markt afgeschermd omdat het de gewoonte is om steeds te werken met dealers. Daardoor komen fabrikanten, op een uitzondering na, niet rechtstreeks in contact met de klant of de gebruiker.
Daar zit de grootste opportuniteit voor de toekomst. Producten terugnemen om de grondstoffen te hergebruiken, want die worden sowieso schaars.
Producten ontwikkelen vanuit circulariteit. Hervulbaarheid, tweede of meerdere loops na einde lifecycle. Degelijkere materialen gebruiken om producten langer te laten meegaan. De fabrikant of dealer eigenaar laten blijven van de producten, waardoor de belangen in het voordeel van de ecologie gaan bewegen.
Maar ook een andere aanpak van de dealers geeft opnieuw mogelijkheden voor de dynamische entrepreneurs in deze branche. Zonder CO2 uitstoot leveren in de stadskernen, bijvoorbeeld elektrisch of door de mens aangedreven voertuigen. Vaste melkrondes om zo kilometers te besparen. Producten beschikbaar stellen via automaten. De klant vragen af te stappen van zeer korte levertijden om efficiëntere levercombinaties mogelijk te maken. Samenwerking opzetten met andere dealers om de klant beter te bedienen met meer respect voor het milieu. Samen aankopen en de leveringsketen optimaliseren door meer bij fabrikanten van dichtbij te kopen. Hier rijst natuurlijk de vraag of de consument de milieuprijs zal willen betalen. Natuurlijk weten we dat het verre Oosten elke dag duurder wordt en zelf meer gaat verbruiken. Het omslagpunt om weer dicht bij de klant te gaan produceren komt weer in zicht.
Het worden boeiende tijden voor deze branche. RO blijft aan de kar trekken en nodigt de dealers en fabrikanten maar ook de klanten en de gebruikers van school- en kantoorartikelen uit mee aan de kar te duwen. Andere ideeën of meer info welkom via info@responsible-office.be
Kathleen Bosteels
Project Manager Responsible Office