Flexibele verloning geeft fiets stevige duw in de rug

Qua populaire keuzes in een cafetariaplan is de fiets aan een steile klim bezig: in 2022 klimt de fiets op tot de vijfde plaats van meest populaire keuzes; in 2019 stond die nog op plaats negen. Individueel pensioensparen en extra vakantiedagen blijven in 2022 en 2023 vaste waarden. Elk jaar worden de keuzemogelijkheden groter, met o.a. medische check-up, welzijn en meer mobiliteitskeuzes zoals deelsteps, naast deelfietsen en deelauto’s. Ook de installatie van laadpaal voor elektrische wagen is het laatste jaar verdubbeld.

Flexibele verloning geeft fiets stevige duw in de rug

Pensioensparen en extra vakantiedagen staan op een gedeelde eerste plaats, met één op vijf werknemers (22%) die dit voordeel kiest in een cafetariaplan. Multimedia komt op de derde plaats (met 14%), aangezien meer mensen nu investeren in een thuisbureau. De fiets moet de auto nog net laten voorgaan: de fiets (11%) en de auto (13%) komen bijna op gelijke hoogte. De fiets overtuigt 11% van de werknemers die een keuze kunnen maken in een cafetariaplan.    

Fiets in top vijf en autolaadpalen in opmars

Een leasefiets en een auto binden je voor meerdere jaren aan je werkgever. Werkgevers nemen de waarde van de bedrijfswagen (waarop hun werknemers recht hebben), vaak mee op in het budget. Als werknemer krijg je hierdoor meer inspraak in je wagenkeuze. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor een kleinere wagen dan diegene waarop je recht hebt en het vrijgekomen budget aan andere voordelen, zoals bijvoorbeeld een fiets, spenderen. Eén op tien (13%) ziet in 2022 een bedrijfswagen voor de deur, terwijl dit het in 2021 nog om 16% van de werknemers ging. De fietsen schuiven een plaatsje hoger en komen zo in de top vijf met bijna 11%. In 2019 stond de fiets nog op plaats negen. Dit is goed nieuws, wetende dat de keuze voor de fiets een bewuste keuze is van de werknemers zelf.  

Flexibele verloning past zich aan

Het aandeel werknemers met een cafetariaplan stijgt in 2022 met 59%, al heeft slechts een minderheid van de werknemers (5,7%) er toegang toe. Het blijft voor werkgevers een vernieuwende formule of differentiator in de war for talent. Het aantal werkgevers nam wel toe met 25%. Het is positief dat ook de Vlaamse lokale besturen dit instrument nu ook kunnen inzetten.  

Gamechanger voor leeftijdsbewust HR-beleid

Werkgevers die een cafetariaplan aanbieden, merken dat individuele voorkeuren erg leeftijdsgebonden zijn. Zo ziet SD Worx dat extra multimedia uitrusting meer jongeren kan bekoren: 44% van de min-25-jarigen nemen een multimediavoordeel. Deze interesse neemt af met de leeftijd. Hetzelfde zien we met extra vakantiedagen: die zijn meest in trek bij de min-30 jarigen; bij de 50-plussers kan dit nog één op vijf werknemers met een cafetariaplan bekoren. Ook de cultuurvoordelen (zoals een kortingskaart) zijn populairder bij de jongere generaties. Het belang van sociale voordelen zoals de terugbetaling van het individueel pensioensparen neemt toe met de leeftijd.  

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.