- 03 mei 2023
- | Bron: Mobility Business Solutions
Meer Belgen fietsen (betaald) naar het werk
Bijna één op drie Belgische werkgevers gaf in 2022 een fietsvergoeding (29%). Vijf jaar eerder was dit ongeveer de helft. Ook het aandeel Belgen met een fietsvergoeding verdubbelde op vijf jaar tijd: van 7% in 2017 tot 14% in 2022. Ook de mediaan fietsvergoeding steeg licht met 5% in 2022. We legden met z’n allen dus iets meer kilometers met de fiets af. Dat weet SD Worx uit de loonberekeningen van ongeveer een miljoen werknemers in de privésector.
Verplichte fietsvergoeding
Vanaf 1 mei zullen dat er beslist meer worden, want werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers binnen de Nationale Arbeidsraad spraken een verplichte fietsvergoeding af van € 0,27 per kilometer, met een maximum van 40 kilometer per dag. In 2022 was de maximale vergoeding nog € 0,25 per kilometer. “Door de nieuwe afspraken in de Nationale Arbeidsraad (NAR) wordt 2023 het jaar van de fiets(vergoeding)”, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx.
2023 wordt jaar van de fiets(vergoeding)
Wie naar het werk fietst en nog geen recht heeft op een specifieke fietsvergoeding op basis van een collectieve arbeidsovereenkomst (cao), krijgt vanaf 1 mei 2023 een sociaal en fiscaal vrijgestelde vergoeding van 0,27 euro per kilometer. Dat principe kwamen werkgevers- en werknemersafvaardigingen eind januari overeen in de Nationale Arbeidsraad.
De mobiliteitsexpert van SD Worx gaat verder: “Opgelet: als een cao op ondernemings- of sectoraal vlak al afspraken bevat over de toekenning van een specifieke fietsvergoeding, dan mag de betrokken werkgever de bestaande afspraken ongewijzigd verder zetten. Ook als het bedrag van de fietsvergoeding lager is dan de afgesproken 0,27 euro per kilometer of de betrokken cao niet op alle medewerkers van toepassing is.”
Compensatie
Werkgevers die nog geen fietsvergoeding toekennen, moeten zich vanaf 1 mei moeten houden aan wat binnen de NAR werd overeengekomen. Hetzelfde geldt voor werkgevers die al een vergoeding toekenden buiten een cao om, bijvoorbeeld op basis van een gewone overeenkomst op ondernemingsvlak. Omdat deze stimulans kostenverhogend werkt voor de werkgevers, zou er een compensatie in de maak zijn onder de vorm van een belastingkrediet.
Meer betaalde fietskilometers van en naar het werk
Door een analyse van de fietsvergoedingen kunnen we afleiden of er meer of minder kilometers woon-werkverkeer met de fiets zijn gebeurd. De werkgever mag de fietsvergoeding immers maar toekennen per effectief getrapte woon-werkkilometer. SD Worx stelt vast dat de gemiddelde afstand per jaar in 2022 met 5% is toegenomen. Het jaarlijkse gemiddelde bedrag per fietser steeg met vijf procent: van € 336 in 2021 naar € 352 in 2022 (€338 in 2020).