- 10 januari 2024
- | Bron: Foodprocess
Hoe zit het met de nieuwe Nutri-Score?
Fevia analyseert de huidige ontwikkelingen
Er is de laatste tijd veel sprake van veranderingen in de Nutri-Score, maar hoe zit het juist met deze wijzigingen? Welk toekomstperspectief bieden ze en maken ze nu echt alles helder voor de consument? Fevia zet een en ander op een rijtje.
Nog geen harmonisering op Europees niveau
Fevia pleit al langer voor een systeem van extralegale informatie dat duidelijk en transparant is voor de consument en dat op Europees niveau op een wetenschappelijke basis is ontwikkeld. Het Nutri-Score systeem is momenteel goedgekeurd door 7 landen, waaronder België, alsook door Zwitserland, dat geen lid is van de Europese Unie.
Wat betreft de andere 21 EU-landen is de Nutri-Score niet de norm en soms zelfs verboden. Voor België, dat een belangrijke exporteur is naar vele Europese landen, maakt dit het leven van de producenten er niet gemakkelijker op, noch voor de etikettering, noch voor de samenstelling van hun producten. Europese eensgezindheid zou dus een grote stap voorwaarts betekenen.
Zijn de aanpassingen werkelijk zinvol?
Het algoritme voor de berekening van de Nutri-Score werd in 2017-2018 in Frankrijk ontwikkeld. Zeven jaar later ziet Fevia de noodzaak van een kritische analyse op basis van opgebouwde ervaring en wetenschappelijke ontwikkelingen. Sommige aanpassingen zijn positief en brengen de Nutri-Score beter in lijn met de voedingsaanbevelingen in verschillende Europese landen, andere roepen dan weer vragen op.
Unesda, de Europese federatie voor frisdranken, is kritisch over het feit dat dranken zonder suiker de Nutri-Score C kunnen krijgen. EDA, de Europese federatie voor zuivel, betreurt eveneens dat het nieuwe systeem geen rekening houdt met de Europese voedingsrichtlijnen, met name voor vloeibare zuivelproducten en melk. Het verder uitwerken van de Nutri-Score was zinvol, zelfs noodzakelijk, maar het is een gemiste kans dat de wetenschappelijke basis van het systeem niet verder werd uitgebouwd voor alle soorten producten, aldus Fevia.
De overgangsperiode is onmisbaar
Fevia wil verder de voedingsbedrijven in bescherming nemen. Sommigen lijken immers de sector de schuld te geven van de twee jaar lange overgangsperiode die bedrijven krijgen om de nodige aanpassingen te doen. Volgens Fevia is deze overgangsperiode echter vanzelfsprekend. Het lijkt inderdaad onmogelijk om ervoor te zorgen dat elk product van de ene dag op de andere plotseling met de nieuwe Nutri-Score in de winkels ligt. Dit zou betekenen dat alle schappen in de winkels zouden moeten worden leeggehaald op 31 december, om op 1 januari weer te worden gevuld met producten met de nieuwe Nutri-Score.
Dit zou een enorme verspilling betekenen, niet alleen op winkelniveau maar in de volledige toeleveringsketen. Heel wat andere producten met een zeer lange houdbaarheid, zoals conserven of diepvriesproducten, werden dan weer geproduceerd voordat de nieuwe methodologie nog maar gekend was. Voor deze producten is een lange overgangsperiode dan ook onontbeerlijk.
nood aan een sterk communicatiecampagne
De FOD Volksgezondheid schat dat de Nutri-Score van 40% van de producten naar boven of naar beneden zal moeten worden bijgesteld. Hierdoor kunnen consumenten over een kortere of langere periode geconfronteerd worden met verschillende Nutri-Scores voor hetzelfde (type) product. De stuurgroep van de 7 Europese landen heeft besloten dat het mogelijk is om de woorden 'nieuwe berekening' toe te voegen aan het logo, maar de praktische details zullen in de loop van januari bekend worden gemaakt.
Fevia stelt niet akkoord te gaan met deze aanpak om de volgende drie redenen:
- Als er sprake is van een grafisch element, moet dit uiteraard afgestemd worden met de verschillende landen. Tot op heden is er echter geen overeenstemming over dit grafisch element, en producten met de nieuwe Nutri-Score zijn al sinds 1 januari op de markt.
- Voor 60% van de producten hoeft de Nutri-Score niet aangepast te worden. Moeten die producten ook het extra grafische element bevatten?
- De keuze van de consument is binnen enkele seconden gemaakt. Het feit dat ze rekening houden met de Nutri-Score is al een succes op zich. Het zou een hele uitdaging zijn om het grafische element op een strategische plaats weer te geven.
In plaats van een extra grafisch element, pleit Fevia voor een sterke, gecoördineerde communicatie van de federale overheid. Als de overheid ervan overtuigd is dat de Nutri-Score een belangrijke bijdrage kan leveren aan een gezonde levensstijl, moet ook zij haar verantwoordelijkheid nemen door de veranderingen op grote schaal toe te lichten. Frankrijk voorziet een grote communicatiecampagne. In België heeft de FOD Volksgezondheid momenteel een karig budget.