Aanbevelingen rond verkoop verse voeding aan huis

Project 'COOL & FRESH DELIVERY' AFGEROND

Het Cool & Fresh Delivery-project
Het Cool & Fresh Delivery-project had als doel het verkennen van de mogelijkheden van e-commerce van verse, gekoelde voedingsproducten, en hoe dit logistiek het best aangepakt wordt met oog op voedselveiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid

Het online kopen van verse voeding wordt steeds populairder. Supermarkten en producenten zetten alvast in op de toenemende vraag naar boodschappen en maaltijdboxen aan huis. Voor veel traditionele verkopers van verse voeding blijft de stap naar e-commerce toch een brug te ver. De hamvraag blijft hoe men dit rendabel kan organiseren, met de voedselveiligheid steeds in het achterhoofd. Clusters VIL en Flanders’ FOOD hebben, samen met 18 bedrijven, in kaart gebracht hoe zowel verkopers van verse voeding als hun logistieke partners dit best aanpakken.

Kwart koopt online

Het aantal contactloze betalingen en online aankopen is sterk toegenomen sinds de Covid-19-pandemie. Dit geldt evenzeer voor voeding. Uit een enquête in het kader van het project Cool & Fresh Delivery blijkt dat 28% van online consumenten al verse voeding bestelde op het internet.

Hier zijn een aantal redenen voor. Zo heeft men het vooral over tijdsbesparing, maar ook het flexibel indelen van tijd en het vermijden van zware tassen staan hoog op het lijstje. Kwaliteit van de producten blijft evenwel een prioriteit. Producten moeten dus op een betrouwbare, voedselveilige manier tot aan de voordeur gebracht worden.

Veel en kleinere leveringen

Deze ontwikkeling biedt heel wat nieuwe mogelijkheden voor firma's die verse voeding aanbieden, maar ook voor logistieke dienstverleners. Een gebrek aan kennis blijft echter een voorname reden om de overstap naar het online gebeuren uit te stellen. Verkoop aan huis betekent immers het vervoeren van kleinere hoeveelheden naar veel verschillende adressen. Ook bij veel logistieke dienstverleners, die wel vertrouwd zijn met thuisleveringen, is het vervoer van verse producten nog niet ingeburgerd.

Aanbevelingen

VIL en Flanders' FOOD zijn daarom ter hulp gekomen en hebben duidelijke aanbevelingen geformuleerd voor wie met e-commerce van verse voeding aan de slag wil gaan. Zo gaat de voorkeur uit naar een actief gekoelde levering (o.a. door het gebruik van koelwagens). Een belangrijke factor is de klant zelf: die moet immers zeker thuis zijn om de verse producten te kunnen ontvangen. Een transparant leverproces met een bevestiging van het gekozen tijdsslot (van niet meer dan twee uur) en een up-to-date track-&-trace systeem zijn daarom onontbeerlijk. Als mensen toch niet thuis zijn, moeten er dan ook andere procedures gevolgd worden dan bij andere leveringen.

De aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Doorheen het hele proces moet de koude keten behouden blijven en daar moet ook voldoende controle op gebeuren. Veilig en kwaliteitsvol leveren van verse voeding wordt een realistische optie met deze aanbevelingen.

Rendabiliteit, voedselveiligheid en klantenservice

Een van de deelnemende bedrijven van dit project is versplatform UpFresh. "Het 'Cool & Fresh Delivery'-traject bezorgde ons een nieuwe kijk in onze verdere push naar automatisering & digitalisering. De koppeling tussen rendabiliteit, voedselveiligheid en klantenservice binnen een e-commercemodel is een van die vraagstukken waar we meer inzicht in kregen. Daarnaast wil UpFresh ook de omslag maken naar een groene last mile op een kostenbewuste en klantgerichte basis. Het VIL-netwerk is voor UpFresh een bron van kennis waarop ook wij in onze transitie kunnen terugvallen", aldus Gil Dumarey, CEO bij UpFresh.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.