- 16 november 2023
- | Bron: Carfix
Wat is er nodig voor het onderhoud aan HEV's?
Wat moet je als autobedrijf in huis hebben aan tools en equipment om hybride en vol-elektrische auto’s goed te kunnen servicen? Toolspecial biedt het antwoord.
veiligheid voorop
Het allerbelangrijkste bij het werken aan EV’s en hybrides is de veiligheid van jezelf en de personen om je heen. Wat dan als eerste naar voren komt, is het afzetten en markeren van een voertuig waar aan het hoogspanningsdeel gewerkt wordt. Zo weet iedereen dat er opgelet dient te worden in en om het voertuig, en er alleen door getrainde mensen aan gewerkt mag worden.
Hiervoor biedt Toolspecial de Hybride Set Werkplaats, Z-6769. Deze set bevat afzetpaaltjes met een ketting van 25 meter, markerings/waarschuwingsborden, een geïsoleerde rubbermat en in geval van uiterste nood een geisoleerde 'reddingshaak'. Met deze reddingshaak kan een persoon die geëlektrocuteerd is veilig weggetrokken worden van het gevaar.
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Als het gebied gemarkeerd is, dan is het belangrijk de juiste PBM’s te dragen alvorens te starten aan de klus:
- Een gelaatscherm wat zowel beschermt tegen elektriciteit als de hitte van een eventuele vlamboog.
- Rubber veiligheidshandschoenen voor werkzaamheden aan elektrische- en hybridevoertuigen. Naast de isolerende eigenschappen zijn de handschoenen voorzien van mechanische bescherming, het dragen van overhandschoenen is daardoor niet nodig. Controleer altijd of de handschoenen volledig geïsoleerd zijn door ze voor gebruik op te rollen en te controleren of er lucht uit ontsnapt. Als dit zo is, dan zijn de handschoenen niet meer bruikbaar. Deze handschoenen moeten altijd met overhandschoenen gebruikt worden.
- Als laatste PBM bieden we via Toolspecial veiligheidsschoenen aan die een zool hebben welke isolerend werkt tot 1000 Klasse 0 ISO/EN 20345:2011. De dikke rubberzool biedt extra bescherming wanneer aan hoog voltage gewerkt wordt. Ook hebben deze schoenen een composiet neus en tussenzool zoals je gewend bent van veiligheidsschoenen.
Gereedschap
Alvorens je aan de slag gaat, is het noodzakelijk de auto spanningsloos te maken en te controleren of de auto wel echt spanningsloos is. Het duurt namelijk enige tijd voor alle condensatoren en dergelijke leeg zijn en de spanning echt weg is. Een spanningstester tot 1000V CATIII of 600V CATIV is hiervoor noodzakelijk. De Z-6843 geeft een melding bij hoogvoltage en kan niet verkeerd aangesloten worden. Hierdoor is deze 2-polige spanningstester veiliger en gemakkelijker voor deze controle dan een multimeter.
Mega Ohm-Meter
Om de isolatie van het hoogspanningssysteem te kunnen meten heb je een Ohm-Meter nodig die een grote weerstand en voltage kan gebruiken om zo de isolatie van bijvoorbeeld de kabels en de motor te kunnen controleren. Toolspecial biedt hiervoor de MTI801 aan.
VDE-gereedschap
VDE-gereedschap hoeft enkel gebruikt te worden op plaatsen die niet spanningsvrij gemaakt kunnen worden, zoals aan en rond de accu. VDE-gereedschap biedt dan in combinatie met de andere PBM’s de juiste bescherming. Hiervoor biedt Toolspecial de 605003 van Sonic en de 150/43 van Hazet aan. Deze koffers bevatten een assortiment gereedschap dat goed aansluit bij de wensen van de monteur die werkt aan EV’s en Hybrides.
Wirwar
Door het grote aanbod en verschillende verhalen, weet de garagist of werkplaatsverantwoordelijke niet altijd wat er nu juist nodig is om wettelijk in orde te zijn of veilig te kunnen werken. Daarom hebben wij een kit op de markt gebracht waar alle benodigdheden van multimeter tot PBM in zitten, onze PHEV kit.
