- 01 juni 2023
- | Bron: Carfix
TECH360 biedt garagisten technische ondersteuning
Nieuw opleidingscentrum in Zonhoven

De veranderende mobiliteit, met nieuwe technologieën en meer voertuigelektronica dan ooit tevoren, stelt vooral multimerkengaragehouders voor de uitdaging om bij te blijven. Met het TECH360-programma biedt Alliance Automotive Benelux technische ondersteuning; zowel in de eigen werkplaats als op locatie. Zo kun je als universele garagist dus werkzaamheden uitvoeren op dealerniveau.
bEPROEFD CONCEPT

TECH360 is een van de zogeheten 'boosters' van Alliance Automotive Benelux en is in 2017 reeds ontstaan in Nederland. Daar maken ondertussen meer dan 600 autobedrijven gebruik van deze technische ondersteuning, waarmee het succes dus al bewezen is.
In België is dezelfde dienstverlening eerder dit jaar pas uitgerold, met ondertussen zo'n 50 deelnemers op de teller. Dit in navolging van andere garageformules van dezelfde groep; zoals Carprof, dat eerder al dezelfde beweging maakte.
Eigen werkplaats
De TECH360-dienstverlening is voor zo'n 70% gericht op de eigen werkplaats. Zo hoef je als garagist je vertrouwde omgeving met je eigen tools niet te verlaten, en verloopt de ondersteuning snel en efficiënt. Op die manier is ook de klant vlot geholpen.
"Vooreerst is er de technische helpdesk die je zo vaak en wanneer je maar wil kan inschakelen bij vragen, en dit zowel via telefoon, mail of WhatsApp. We helpen je ook aan de juiste fabrikanteninformatie bij het uitvoeren van software-updates, of voeren zelf remote services uit, zoals het inleren van een autosleutel. Lukt de hulp niet vanop afstand, dan kunnen we zelfs een van onze diagnosespecialisten ter plekke sturen. Ons doel daarbij is telkens dat je als garagist bijleert, zodat je hetzelfde probleem een volgende keer zelf kan oplossen", stelt Annemiek van de Heg, manager van TECH360.
Voorts is er ook een groot aanbod van online trainingen rond verscheidene onderwerpen beschikbaar, in de vorm van video's met praktijkcases.
Op locatie
Daarnaast zijn er ook fysieke groepstrainingen, die plaatsvinden in de trainingscentra in Gent en Zonhoven. Die laatste is overigens gloednieuw en wordt in september officieel geopend. Zo kunnen Belgische garagehouders voortaan dus op twee locaties terecht, dicht bij hun eigen werkplek.

"Deze trainingen zijn heel praktijkgericht. TECH360-abonnees kunnen sowieso twee algemene trainingsdagen volgen per jaar, voor een snelle en efficiënte diagnose bij een storing. Daarbovenop kun je je inschrijven voor de pro-trainingen rond specifieke onderwerpen, zoals diesel, airco, remmen, ADAS, turbo of hybride & EV. Wie van deze laatste training het examen succesvol aflegt, krijgt trouwens het sectoraal certificaat om elektrische voertuigen te mogen onderhouden", geeft Van de Heg graag mee.
Coaching
Tot slot krijg je ook verscheidene tools aangereikt om het rendement van je werkplaats en de aftersales op te krikken, zoals de WESP-benchmarktool (We Support Performance). Zo kun je je eigen prijzen vergelijken met die van andere WESP-garages en krijg je inzicht in de kansen die je nog onbenut laat.
Voordelen
Met TECH360 krijg je als garagehouder een volledige, '360°-ondersteuning' vanuit één adres en kun je kennis en skills telkens up-to-date houden. Met je persoonlijke login op de website www.tech360.be kun je trouwens de trainingsagenda bekijken, je persoonlijke traject volgen, of de afhandeling van eerder gestelde problemen terugvinden.
Hoe aansluiten?
Carprof-leden genieten automatisch van deze voordelen van TECH360. Je kan je natuurlijk ook alleen voor deze diensten aanmelden, door hiervoor een jaarabonnement aan te gaan. Tot slot kan iedereen zich inschrijven voor de pro-trainingen, wat losse sessies zijn.
Het TECH360-lidmaatschap aanvragen, kan via de website, of door je Partspoint-accountmanager te contacteren.
