- 14 september 2022
- | Bron: Carfix
Garage VDS hervindt vrijheid via Qualitygarage
Erkend alternatief voor dealers
Menig kleine merkdealer zag zich reeds geconfronteerd met strengerere voorwaarden, opgelegd door de constructeur. Ook Garage VDS in het Antwerpse plaatsje Poppel kon ervan meespreken. In 2017 sloten zij zich daarom aan bij het Qualitygarage-netwerk, een garageconcept dat zowel technische als commerciële ondersteuning geeft via een aanbod van vrij te kiezen diensten, volledig op maat.
Bescheiden bedrijfje met flink wat ervaring
Er staat ondertussen al meer dan 30 jaar knowhow op de teller bij Garage VDS. Het bescheiden bedrijf – dat in 1985 begon als een onafhankelijke garage – werd in 1997 gedurende zo’n 20 jaar dealer voor één merk. In februari volgde Jan zijn vader Willy op aan het roer van de zaak.
Jan: “Tijdens de laatste periode van ons dealerschap voor het betreffende merk vroeg de constructeur ons om heel wat investeringen te doen. Een witte tegelvloer, het dak moest een vlakke structuur krijgen … Heel wat kosten voor ons als kleine zelfstandige, terwijl we daarmee niet per se meer auto’s zouden verkopen. Daarom besloten we rond 2017 om ons aan te sluiten bij Qualitygarage, dat een erkend alternatief is voor dealers, en werden we multimerkendealer. Sindsdien kunnen klanten bij ons dus ook met een gerust hart een wagen van een ander merk binnenbrengen zonder daarbij te hoeven vrezen voor garantieverlies.”
Ondersteunde marketing
“Qualitygarage ondersteunt ons met marketingmaterialen. Het verdeelt bij ons onder meer posters rond acties en over het aanbod naar de klant toe. Ook kregen we een basispakket met promomaterialen zoals herdraagbare tassen, zonnebrillen, ballonnen … Daarnaast biedt Qualitygarage de mogelijkheid om kleding te bestellen met bedrukking, waarop garages ook hun eigen bedrijfsnaam kunnen laten plaatsen.”
Qualitygarage ondersteunt Garage VDS ook digitaal. Qualitygarage is erg actief op sociale media zoals Facebook en Instagram en werkt daarbij met twee bekende ambassadeurs (Siska Schoeters voor Vlaanderen). Ook doet het aan SEA (search engine advertising).
Het biedt garages bovendien de mogelijkheid om gebruik te maken van een individuele webpagina op hun nationale site, met contactgegevens en een afsprakenmodule.
Qualitygarage investeert ook in reclamespots op nationale tv-zenders – voor Vlaanderen is dit op de zenders VTM2, 3 en 4 – en is daarmee het hele jaar bijna dagelijks aanwezig voor of na diverse programma’s in primetime en de avonduren.
Hotline
“Voor technische bijstand kunnen we gebruikmaken van de hotline van Qualitygarage", weet Jan. "Ze zijn altijd bereikbaar, via telefoon, mail, WhatsApp, remote desktop ... We kunnen als multimerkendealer onmogelijk alle benodigde onderhoudsmateriaal in huis hebben. Via de hotline kunnen we dit huren, wat ons heel wat kosten bespaart. Qualitygarage staat in voor de levering en afhaling.”
Tweedehandswagens
“Qualitygarage biedt ons ook toegang tot standaard vijf platformen voor tweedehandswagens. Het voordeel is dat we de info over onze wagens slechts op één plaats hoeven in te geven, waarna het op die vijf platformen verschijnt. Dat bespaart ons wel wat werk.”
Vrijblijvende diensten op maat
“Via Qualitygarage kunnen we een beroep doen op verschillende diensten via gespecialiseerde partners", vertelt Jan. "Voorbeelden zijn Banksys, een tankkaart, vervangwagen, hulp bij het afvalbeheer, wassen van kledij … Eens je op een dienst intekent, verloopt het verdere contact met de partner in kwestie, die dan eventueel ook langskomt om wat meer uitleg te geven. De grootste troef van Qualitygarage voor ons,” geeft Jan te kennen, “is dat we de vrijheid hebben om te kiezen voor de diensten waaraan wij nood hebben.”
"De grootste troef van Qualitygarage voor ons," geeft Jan te kennen, “is dat we de vrijheid hebben om te kiezen voor de diensten waaraan wij nood hebben.” (Jan Van der Steen, Garage VDS)
Hulp bij de overgang naar elektrisch
“Met de elektrificatie zal het onderhoud de komende jaren verminderen, en wij moeten daarop anticiperen. LKQ kan ons helpen bij die overgang via hun nieuw concept Moobi.”
Moobi is het netwerk van gecertificeerde EV & Hybridespecialisten op het gebied van onderhoud, reparatie en passende laadoplossingen voor zowel privé als zakelijk gebruik. Net als Qualitygarage is Moobi een LKQ-concept waarop garages afzonderlijk of samen met andere concepten een beroep kan doen. Voor laadoplossingen werkt Moobi samen met een partner, maar daarnaast ontwikkelen zij ook zelf andere producten en diensten, zowel op het vlak van marketing als technische ondersteuning.
Training
“We deden ook al een beroep op de technische en marketingtraining die Qualitygarage zijn leden aanbiedt, via LKQ Academy. Binnen onze licentie hebben we daartoe een aantal dagen toegang. Zo volgden we reeds de Moobi HEV3 expert training, een technisch-commerciële opleiding."
Hechte relaties
“Al die diensten helpen ons om klanten te binden”, weet Jan. Garage VDS hecht veel belang aan duurzame relaties. Een echt familiebedrijf, waar naast de echtgenote en moeder en vader Vandersteen ook de schoonvader wel eens een handje meehelpt. Ook kunnen bezoekers in de toonzaal wel eens de kinderen van Jan spotten.
Ondertussen linken nog steeds heel wat klanten het bedrijf aan het ene merk dat ze tot 2017 verdeelden. Toch merkt Jan stilaan een kentering. “Het vraagt gewoon wat tijd”, besluit hij.