- 30 juli 2018
- | Bron: Carfix
Trends op de Belgische automarkt
Dieselwagens blijven marktaandeel verliezen

De Belgische markt voor nieuwe auto’s kende een uitstekend eerste semester. In vergelijking met 2017 groeide het aantal inschrijvingen met bijna 3%. Tegelijk tekenen er zich enkele trends af in de voorkeuren van de Belgische consument. De daling van het aantal nieuwe ingeschreven dieselauto’s begon al in 2012, maar is tijdens het eerste semester van dit jaar nog versneld. Waar de diesel eind 2011 nog goed was voor niet minder dan 75,3% van de markt voor nieuwe auto’s, heeft hij sindsdien voortdurend zijn marktaandeel zien slinken: eind 2017 bedroeg dat aandeel nog maar 46,3%. Het is vooral de benzinemotor die van die daling profiteert, met een marktaandeel dat gestegen is van 48,2% eind december 2017 tot 58% op 30 juni van dit jaar. Bij nieuwe auto’s die op naam van een bedrijf ingeschreven worden, gaat de keuze echter nog altijd vooral naar de dieselmotor. Toch kent ook daar het marktaandeel van de dieselbrandstof een duidelijke achteruitgang. Bovendien vertegenwoordigen de hybride, elektrische en aardgasmotoren 7,6% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s op naam van bedrijven, terwijl die alternatieve motoren bij ‘particuliere’ klanten nog maar een marktaandeel van 4,1% hebben. Tijdens het eerste semester van 2018 veroverde het segment van de SUV’s de eerste plaats bij de modellen die de voorkeur van het Belgische publiek wegdragen. Het is hoofdzakelijk aan de kleine en middelgrote SUV’s te danken dat dit segment nu bijna 36% van de inschrijvingen van nieuwe auto’s vertegenwoordigt. Het model, ongeacht de categorie, dat tijdens het eerste semester in België het meest werd ingeschreven, is de Volkswagen Golf met 9.080 stuks. Op het vlak van alternatieve energie neemt Toyota alle podiumplaatsen van ingeschreven hybridewagens in. Het Tesla Model S was op zijn beurt de elektrische auto met de meeste inschrijvingen, terwijl de Volkswagen-groep op de drie eerste plaatsen bij de aardgasauto’s beslag legde.