SPREKERS EN CASES

De eerste sprekers en cases van het Symposium Technisch Onderwijs op 22 januari zijn bekend. Dirk Van Damme, Wouter Duyck, Joke Knockaert, Volvo Trucks, Schepperstinstituut Wetteren, Btecch en Campus Glorieux Secundair Ronse brengen hun inspirerende visie of nemen u mee in leerrijke cases.
Reserveer nu nog met vroegboekkorting.

Dirk Van Damme

Het vergeten belang van vaktechnische opleidingen

Door keynote speaker Dirk Van Damme - dr. in de psychologische en pedagogische wetenschappen

Vlaanderen heeft een rijke traditie van kwaliteitsvol vaktechnisch onderwijs. Of moeten we zeggen “had”? Het gaat niet goed met het vaktechnisch onderwijs. Ondanks het feit dat ongeveer elke beleidsverklaring van Vlaamse onderwijsministers wel ergens “de herwaardering van het technisch en beroepsonderwijs” vermeldt, kunnen we spreken van een ernstige verwaarlozing. Er zijn nauwelijks beleidsdaden om die fameuze herwaardering in te vullen. Integendeel, het onderwijsbeleid wordt gevoerd met het algemeen secundair (of doorstroomgericht) onderwijs voor ogen. In eindtermen en leerplannen sluipt de ‘aso-isering’ ook het technisch onderwijs binnen en wordt de eigenheid van vaktechnische opleidingen miskend. Nochtans liggen de kansen voor een echte herwaardering voor het grijpen.

"De eigenheid van vaktechnische opleidingen wordt miskend."

Het gaat niet zozeer om geld, wel om waardering van de eigenheid en om een mentaliteitswijziging die afstand neemt van de hiërarchische ordening van ons secundair onderwijs met het doorstroomgericht en hoger onderwijs als norm voor succes. Ik vrees dat die mentaliteitswijziging er niet vanzelf zal komen, maar dat ondernemingen en werkgevers de druk zullen moeten opvoeren. Zij ervaren de gevolgen van het gevoerde beleid, niet alleen in de blijvend grote tekorten in technisch geschoolde vakmensen, maar ook in de verwarring over wat die vakmensen moeten kennen en kunnen. Ondernemingen zullen ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. In de huidige technologische context kunnen scholen het niet meer alleen. Meer samenwerking, en dus ook leerkansen op de werkvloer, ook buiten het rigide kader van het duaal leren, zal noodzakelijk zijn.

Samenwerken loont, maar hoe begin je eraan?

Door Bart Bruggeman, Technisch Directeur Scheppersinstituut en Pascal Vanhoecke, Personeelsdirecteur bij ATS GroepScheppersinstituut

Samenwerken loont. Een statement, maar hoe begin je eraan? Welke voordelen kunnen beide partijen er uithalen? Waar kan je tegenaanlopen? Hoe zorg je ervoor dat de band ook op langere termijn standhoudt?
ATS Groep en het Scheppersinstituut werken al jaren samen om zowel de nijverheid als het onderwijsveld sterker te maken. Bart Bruggeman en Pascal Vanhoecke brengen samen een half uur lang tips, hints en anekdotes over deze boeiende vraagstukken.

Het dreigende tekort aan technische profielen 

Door Werner Neuville - Algemeen Directeur Kenniscentrum BtecCH asblmeter controleren

Tegenwoordig is het moeilijk om technische profielen te vinden. Het is dan ook van groot belang om de interesse in technologisch onderwijs aan te wakkeren en te blijven stimuleren. Sibelga en BtecCH sloegen de handen in elkaar en creëerden een project dat beschikbare personen met technische feeling klaarmaakt om een kans te grijpen bij de netwerkbeheerder Sibelga. 

Beroepsonderwijs 2.0:
Bouwstenen voor kwaliteit, innovatie en excelleren

Door Joke Knockaert - Directeur Havenschool VTI Zeebrugge

Excellentietraject Green Power Challenge

Een modern, toekomstgericht beroepsonderwijs begint met het verhogen van de kwaliteit. Dit bereiken we door meer te focussen op must always know or can-doelen. In combinatie met meer praktijkervaring via nauwe samenwerking met de bedrijfswereld, kunnen we leerlingen een meer stevige basis van essentiële competenties bieden. Door in te zetten op heldere, samenhangende verticale en horizontale leerlijnen zorgen we voor een logische en stapsgewijze opbouw van vaardigheden, zowel binnen vakken als over vakoverschrijdende domeinen. Kwalificatieproeven worden gericht ingezet om te toetsen of leerlingen de vereiste competenties op het juiste beheersingsniveau hebben bereikt. Daarnaast bieden excellentietrajecten ambitieuze leerlingen extra kansen om zich te specialiseren en te excelleren. 

Door praktijkgericht onderwijs te combineren met sterke leerlijnen en evaluaties op maat, creëren we een toekomstgericht model dat leerlingen optimaal voorbereidt op de arbeidsmarkt en verder leren.

Elke laag van het technisch onderwijs telt

Door Line Overdeput - Trainingscoördinator bij Volvo TrucksVolvo Trucks

Het Training Center van Volvo Trucks gaat samenwerkingen aan met alle lagen van het onderwijs. Line geeft een inzicht in de werking van het Training Center, stelt de collega's voor en zet uiteen hoe die samenwerkingen tot stand komen. Tot slot licht ze een tipje van de sluier over toekomstige ideeën. Daarover brainstormt en praat ze graag na met wie geïnteresseerd is tijdens het netwerkmoment.

Co-creatie kan de technische sector redden

Door Lieven Pauwels (Incoplas nv), Kenneth Labiau en Geert De Roissart (Campus Glorieux Secundair Ronse)

Project innovatieve stapelmachineHoe kunnen onderwijs en industrie samenwerken om leerlingen klaar te stomen voor de technologische uitdagingen van morgen? Tijdens onze presentatie duiken we in de inspirerende samenwerking tussen Incoplas nv en Campus Glorieux Secundair. We laten zien hoe leerlingen en leerkrachten samen een innovatieve stapelmachine ontwikkelden die niet alleen technisch vooruitstrevend is, maar ook daadwerkelijk in het bedrijf wordt gebruikt.
Van prototype tot geïntegreerd systeem: ontdek hoe nieuwe technologieën zoals Profinet en PLCnext Technology het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar brengen. Laat u inspireren door dit unieke verhaal van co-creatie, financiering en expertise-uitwisseling die een nieuwe standaard zet voor STEM-onderwijs!

Bent u nauw betrokken bij het technisch onderwijs of heeft uw bedrijf dringend nood aan goede technische profielen? Mis dan het symposium gewijd aan het belang van de samenwerking tussen Belgische bedrijven en het technisch onderwijs niet. Het symposium biedt een platform om te discussiëren over de voordelen en mogelijkheden van nauwe samenwerking tussen beide sectoren, met als doel het versterken van het technisch onderwijs in België.

Deelnameprijs:
• bedrijven/federaties: 120 euro i.p.v. 145 euro/persoon (excl. btw) = 25 euro vroegboekkorting per persoon (excl. btw)
• scholen: 75 euro i.p.v. 145 euro/pp (excl. btw)

Deelname omvat:
- toegang tot het symposium
- incl. catering (ontbijt, koffiepauzes, lunch en receptie)

RESERVEER UW DEELNAME

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.