Ook bouwsector getroffen door torenhoge dieselprijzen

Confederatie Bouw wil cliquetsysteem weg

Heel wat bouwbedrijven moeten dagelijks verre verplaatsingen maken met vracht- of bestelwagens die op diesel rijden. Ook zij dragen dus rechtstreeks de gevolgen van de opmerkelijke prijstoename van diesel. Nergens anders in Europa kost diesel momenteel meer dan in ons land. In 2015 kostte een liter diesel nog minder dan 1 euro, terwijl die kost nu ruim 1,6 euro bedraagt. Om de hogere kosten voor bouwondernemingen binnen de perken te houden, vraagt de Confederatie Bouw om het cliquetsysteem af te schaffen. Dat systeem zorgt er immers voor dat accijnzen op diesel en andere brandstoffen stijgen wanneer de prijzen van die brandstoffen dalen. Met andere woorden: consumenten en bedrijven voelen het effect van de dalende dieselprijs amper. “Op zich is het wel al een goede zaak dat minister van Financiën Johan Van Overtveldt bereid is om het cliquetsysteem aan te passen”, vindt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. “Prijsdalingen moeten immers een rechtstreeks en voelbaar effect hebben op ondernemingen en consumenten en mogen niet wegbelast worden door de overheid.”

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.