Allereerste event Bosta en Officers World in teken van toekomst

Is de branche er wel klaar voor?

Wat brengt de toekomst

14 november jl., de eerste officiële gezamenlijke activiteit van Bosta & Officers World. Afspraak in een oord van bezinning, de priorij van Corsendonk in hartje Kempen. Voorzitters Peter Damman van de Nederlandse delegatie en Tom Smet aan Belgische zijde zien de geconsolideerde samenwerking en de bijeenkomst in het bijzonder als dé gelegenheid om na te gaan wat beide vakfederaties voor de branche betekenen, welke raakpunten er zijn en hoe ze elkaar kunnen versterken.

De toekomst is niet enkelvoudig

Bevlogen gastspreker Tom Palmaerts wil het aanwezige publiek aanzetten om na te denken over de toekomst. Als internationaal trendwatcher heeft hij geen glazen bol. Hij komt wel beslagen het ijs op, gewapend met onderzoekscijfers en maatschappelijke inzichten over de consument en de medewerker van vandaag en morgen.

Tom Palmaerts gastspreker

Nostalgie

We leven in een staat van voortdurende crisis, met achtereenvolgend zorgen over het klimaat, de pandemie en in de nasleep daarvan, zorgen over energie en bevoorrading, in aanvulling op een aantal oorlogen. Een complexe situatie, waardoor de huidige trends gestoeld zijn op nostalgie.

Mensen gaan op zoek naar eenvoud, structuur, duidelijkheid. Vandaar de talrijke remakes in de popcultuur, het succes van ‘trad wives’ of echtgenotes aan de haard en van de slogan 'Make America Great Again’. Alles komt terug: het verleden herhaalt zich op alle vlakken. We baseren ons op oude waarden en principes om iets 'nieuws' te creëren, maar dan in een modern jasje. Zo dateert de gemotoriseerde autoped al uit 1913…

Tegen de stroom in

Soms moeten ondernemers ook tegen de stroom in durven zwemmen. Een interessante oefening is je af te vragen hoe de toekomst eruit zal zien, waarop hoop je, waar vrees je voor? Door deze denkpiste te volgen, krijg je extra mogelijkheden om de koers te bepalen.

Iedereen heeft een webshop, maar wat als je investeert in écht verkooppersoneel? Kies je voor e-commerce, of exclusief voor retail? In retail spreek je een ander publiek aan en ga je eerder in de richting van een luxeaanbod om het verschil te maken. Eén mogelijkheid is inderdaad om waarde toe te voegen aan je producten. Vergelijk de winstmarge op een notitieboekje uit een budgetlijn met een Moleskine.

voorzitters van de federaties
Tom Smet (links) en Peter Damman 

Generatiekloof benutten

Als we nadenken over de komende 5 tot 10 jaar, spelen generatieverschillen vooral een rol. Bepalend zijn de politieke, socio-economische en technologische situatie waarin je opgroeit, in combinatie met wat je ouders je meegeven.

Babyboomers (1946–1964) zijn ‘de consumenten met geld’. Als werknemer zoeken ze respect en zekerheid, net als Gen X (1965–1979), volwassen geworden tijdens economisch instabiele tijden. De Millennials, ook wel Gen Y (1980–1996), zijn opgegroeid met het internet en mobiele technologie in een globaliserende wereld. Ze staan bekend als dromerig en ze hebben vaak moeite met beslissen. ‘Dit product is voor jou de beste keuze’ werkt uitstekend bij deze consumenten. Voor Gen Z (1997–2010) is technologie vanzelfsprekend; verbondenheid en analoge ervaringen zijn crucialer. Gen Z is ondernemender en maakt sneller drastische keuzes.

85% van de werknemers behoort tot deze generatie; een blitse werk-gsm heeft geen meerwaarde. Ze ondervinden veel stress op de werkvloer, want ze vergelijken constant hun prestaties. Covid had op deze groep de grootste impact. Ze voelen zich eenzaam, zijn gevoelig aan lawaai. De vakhandel kan hier antwoorden aanreiken: in een informele setting met een lounge area vinden ze rust. Hun grootste uitdaging is focus. Aparte hokjes om zich beter te concentreren zijn OK, maar denken op papier is de beste manier om gefocust te blijven.

De laatste generatie, Gen Alpha (vanaf 2011) is vertrouwd met AI en slimme apparaten onder het motto ‘alles is mogelijk zolang we het samen doen’. Projecten die hun interesse wekken voor een toekomstig beroep maken hen enthousiast voor de arbeidsmarkt.

Positief verhaal is nodig

De meeste bedrijven willen innoveren en groeien. Palmaerts’ tip om personeel op één lijn te krijgen is van bij de start alle niveaus te betrekken, van management tot schoonmaak, maar ook alle leeftijden. Start met een beperkte groep medewerkers die creatief nadenkt. Breid vervolgens uit om uiteindelijk een breder publiek mee te krijgen.

Voor consumenten is het belangrijk hoe nieuwe evoluties worden aangebracht. Een lift die ‘vanzelf’ werkt, was in het begin misschien eng. Maar dankzij een welgemutste liftbediende werd deze vrees overwonnen. Ook de verwelkoming van de gezagvoerder op het vliegtuig is geruststellend. Wie denkt eraan dat hij straks op automatische piloot vliegt?

Ook ondernemers hebben een spreekwoordelijke liftjongen én elkaar nodig om iedereen mee te krijgen naar morgen. Naar een toekomst die er weliswaar anders uitziet, maar die toch oplossingen in petto heeft voor hedendaagse bezorgdheden.

eerste event bosta en officers world
Het eerste event dat samen werd georganiseerd door Bosta en Officers World vond plaats in de priorij van Corsendonk

Smart technology

Nu al gebruikt meer dan 50% van Gen Z AI. Bedrijfsleiders staan echter nog op de rem voor vormen van AI die emoties scannen en die dus ingezet kunnen worden om het welbevinden op de werkvloer te bevorderen, om meer efficiëntie te garanderen én te helpen bij sollicitaties.

Interessante oplossingen zijn bijvoorbeeld de AI Secret Companion Nowatch, die de hartslag van de drager monitort. Andere technologieën nemen heel wat routineus werk over: Notebook LM van Google maakt een podcast van gelinkte sites en folders, en de Limitless Pendant zorgt in een mum van tijd voor een samenvatting van een eerder gevoerd gesprek. Sommige evoluties vergen echter nog een breder maatschappelijk draagvlak. 

Komt de typemachine terug?

De aanwezigen op het event beginnen hardop te denken. Of mensen dan gemakkelijker te beïnvloeden zijn door social media en zo? Blijkbaar vertrouwt 30% van Gen Z eerder TikTok dan de eigen dokter. Op internet vind je altijd iemand die je interesses deelt, maar hierdoor ben je je ook beter bewust van je eigen tekortkomingen.

Trends en evoluties volgen altijd dezelfde curve: na het aanvankelijke succes bij de lancering volgt een pijlsnelle daling. Daarna wordt de noviteit of het nieuwe inzicht geleidelijk in het dagelijkse leven geïmplementeerd, zonder dat ze per se in de schijnwerper blijven. Neem nu duurzaamheid. Milieubewuste opties kosten vaak geld. Mensen kopen daarom binnen hun budget, maar ze willen niet alleen de efficiëntie van een snelle behoeftebevrediging, maar ook de beleving. Zij kiezen misschien voor enkele duurzame basisstukken. Het is een én-én-verhaal. Het één compenseert het andere.

De branche moet proberen aan te voelen wat er staat te gebeuren. Of de typemachine van weleer terugkomt, is onwaarschijnlijk. Maar misschien keert ze wel terug in een aangepaste vorm. Wie weet?  

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.