WAAROM WERKT NATIVE ADVERTISING?

ADVERTEERDERS, MEDIAGEBRUIKERS EN UITGEVERS OPTEREN VOOR NATIVE ADVERTISING

Volgens een studie van LinkedIn vertrouwen we redactionele content meer dan klassieke advertenties. Native advertising is al jaren een snelgroeiend onderdeel van de advertentie-industrie. Adverteerders willen hier dan ook steeds meer in investeren. Meer dan 80% van de uitgevers vindt native advertising een belangrijke groeimarkt en is ervan overtuigd dat het een toegevoegde waarde kan hebben voor hun doelgroep.

NATIVE ADVERTISING VALT MEER OP DAN DISPLAY ADS

Onderzoek van Sharethrough, in samenwerking met IPG Media Lab, leert ons dat consumenten 53% vaker keken naar native ads dan naar display ads. Daarnaast was het effect van de advertenties beter: bij native ads was de toegenomen affiniteit met het merk 9% hoger dan bij display ads. Sterker nog, de aankoopintentie was 18% hoger. Soms wordt native advertising zelfs vaker gelezen dan redactionele stukken.

NATIVE ADVERTISING IS PAS EFFICIËNT ALS DE CONTENT RELEVANT IS

Lezers accepteren native advertising als het relevant is. Mensen hebben behoefte aan content als ze op zoek gaan naar nieuwe producten. 70% maakt liever kennis met nieuwe producten door middel van content dan met behulp van traditionele advertenties.

Het verschil in leestijd tussen redactionele content en native advertising is zeer klein. Volgens onderzoek van ThoughtLeadr komt dit door het feit dat display ads op een heel andere manier ervaren worden dan branded content en native advertising. Een display banner is een storend element in een tekst en lezers houden er niet van om onderbroken te worden. Goede native advertising past perfect binnen de content die wordt geraadpleegd en men ervaart deze vorm van adverteren daarom niet als een onderbreking.

MOBIEL GEEFT DE VOORKEUR AAN NATIVE ADVERTISING

Sinds de introductie van de iPhone in 2008 is de click-through-rate van display advertising verder gedaald. Internetgebruik verschuift steeds meer naar de mobiele wereld. Op het mobiele scherm is simpelweg minder ruimte voor interactie met display banners. Meer nog, 4 op de 5 mensen vinden advertenties op mobiel niet alleen vervelend, maar zelfs ‘onacceptabel’. De opkomst van deze mobiele mogelijkheden heeft gezorgd voor meer momenten om in aanraking te komen met branded content.
Volgens TripleLift is 85% van de mobiele gebruikers visueel sneller geëngageerd door native advertising die verschijnt in de eindeloze stroom aan content.

VOORAL MOBIELE GEBRUIKERS ACCEPTEREN ADVERTENTIES IN DE VORM VAN CONTENT

Zolang de content aantrekkelijk is, zal deze gelezen worden. Copyblogger deed in 2014 een onderzoek waaruit bleek dat ruim 60% van de mobiele gebruikers native advertising niet misleidend vindt. Hoe luchtiger het gekozen medium, hoe acceptabeler de respondenten het vinden als een merk branded content inzet.

NATIVE ADS GAAN SNELLER VIRAAL DAN DISPLAY ADS

Bij native advertising gaat het niet langer om die eerste klik. Zodra een advertentie of actie wordt gedeeld, wordt het effect vermenigvuldigd. Ook daarin is native advertising succesvoller dan traditionele display ads. Uit hetzelfde onderzoek van Sharethrough bleek dat 32% van de ondervraagden native advertising zou delen met vrienden of familie, bij een display ad zou slechts 19% dit overwegen.

Volgens The Guardian heeft native advertising meer het karakter om gedeeld te worden en zo eventueel viraal te gaan, wat meestal al van bij de creatie het doel was. Zodra het delen op gang komt, hoeft het ook geen geld extra te kosten. Dit in tegenstelling tot een display advertentie, die bij elke uitlevering opnieuw geld kost.

NATIVE VIDEO ADVERTISING WERKT BETER DAN PRE-ROLLS

Onderzoek uit 2012 laat zien dat de cijfers van native ads versus display ads vergelijkbaar zijn met die van native video versus pre-rolls. Het onderzoek van Nielsen toont aan dat een video-advertentie die wordt afgespeeld voorafgaand aan een video amper effect heeft terwijl native ads wel een positief effect laten zien.

De resultaten in verband met koopintentie waren nog duidelijker. De pre-roll bleek hier namelijk een negatief effect te hebben op de aankoopintentie. Native video advertising genereerde wel een stijging in de aankoopintentie.

NATIVE ADVERTISING GEEFT HOGERE KLIKRATIO'S

Volgens ClickZ is de klikratio van native advertising 15 tot 45 keer hoger dan die van display ads. Native advertising heeft in 2013 voor minstens 60% bijgedragen aan Facebooks totale advertentieomzet.

DE DOELGROEP VOELT ZICH MEER BETROKKEN

Volgens de Online Publishers Association is engagement een belangrijke overweging om native advertising te omarmen, gevolgd door het stimuleren van bezoekersverkeer en actief delen via sociale media. Native content draagt bij aan de waardering van uw merk.

NATIVE ADVERTISING IS AANPASBAAR PER DOELGROEP

De inhoud van native advertising is gericht naar een doelgroep waarvan de interesses gekend zijn. Analytics aangeleverd door de uitgevers spelen hierbij vanzelfsprekend een belangrijke rol.

NATIVE IS NIET UITSLUITEND "ADVERTEREN"

Native advertising thema’s hoeven niet altijd commercieel te zijn, doelgroepgerichte "oplossingen" aanbieden is minstens even waardevol.

NATIVE ADVERTISING IS BRUIKBAAR OP MEERDERE PLATFORMS

Native advertising kan makkelijk aangepast worden aan de platforms die adverteerders willen gebruiken om nieuwe afzetkanalen te zoeken. Dit kan hun bezoekersverkeer verhogen. Optimalisatie aan de hand van uitgeversdata helpt de content aan te passen aan het platform.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.