- 02 september 2024
- | Bron: Mobility Business Solutions
Meerderheid bedrijfswagens bij kmo zijn geen salariswagens
De kosten zijn gemiddeld met 30% gestegen
De terugkeer uit vakantie en de eerste schooldag laten zich voelen op onze wegen. Beschuldigende vingers wijzen al eens naar de bedrijfswagens. Nochtans gebruikt minstens de helft van de werknemers in de privésector de eigen wagen om naar het werk te gaan. Bij kmo’s biedt de helft van de werkgevers hun werknemers een bedrijfswagen aan. Uit recent onderzoek van SD Worx blijkt dat de meeste bedrijfswagens gebruikt worden als functiewagen, vooral om klanten te bezoeken. De kosten voor de Belgische kmo's om bedrijfswagens ter beschikking te stellen, zijn de laatste drie jaar gemiddeld met 30% gestegen. De meeste kmo’s verwachten dat het aandeel elektrische en hybridewagens nu stabiel blijft. Deze inzichten zijn afkomstig van een recent onderzoek, uitgevoerd in juni 2024, onder 670 bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken van kmo's.

Bedrijfswagen in eerste plaats voor klantenbezoek
Slechts 54% van alle kmo’s biedt een of meerdere bedrijfswagens aan hun medewerkers. De mediaan ligt op minder dan drie wagens. Hoe groter de organisatie, hoe meer wagens. Gemiddeld gaat het over zes wagens voor alle kmo’s in het onderzoek. Deze wagens worden vooral gebruikt door medewerkers die klanten bezoeken. Dit wordt een 'functiewagen' genoemd. In Vlaanderen is 60% van de bedrijfswagens een functiewagen; in Brussel en Wallonië is dat bijna 70%.
Anneleen Verstraeten, kmo-adviseur van SD Worx: “Het noemen van elke bedrijfswagen als ‘salariswagen’ houdt geen rekening met de realiteit. Een bedrijfs- of functiewagen blijft vooral een werkmiddel om je job uit te voeren. Niet elke klant is bereikbaar met het openbaar vervoer of de fiets. In een kleine kmo in de dienstensector heb je al snel drie bedrijfswagens nodig: een voor de vertegenwoordiger, een voor de zaakvoerder en een voor een technieker.”
Kosten gemiddeld met 30% gestegen
Ondertussen doen kmo’s wel inspanningen om het wagenpark verder te vergroenen, onder invloed van de nieuwe fiscale en sociale regels. Momenteel is 14% van de bedrijfswagens elektrisch, 28% hybride en 58% rijdt nog op fossiele brandstoffen. Vergeleken met drie jaar geleden zijn de meeste kmo-budgetten gestegen (47%) of gelijk gebleven (47%). Slechts bij 9% is de kost gedaald. Voor zeven op de tien kmo’s is de stijging voornamelijk te wijten aan de hogere (lease)prijzen van elektrische wagens.
Vier op de tien kmo’s geven aan dat ze hun medewerkers niet langer een auto van dezelfde categorie kunnen garanderen. Voor twee op de tien kmo’s leidt dit tot ontevredenheid onder de medewerkers omdat de auto kleiner wordt.
Slechts 1 op 7 krijgt vragen van medewerkers over een EV
Slechts een op zeven kmo's (15%) krijgt van medewerkers de vraag naar een elektrische auto, wat twee jaar geleden nog 18% was. Meer dan de helft (55%) van de kmo's wacht af omdat ze nog te veel obstakels ondervinden. Twee jaar geleden nam 49% van de kmo's een afwachtende houding aan. De meeste kmo's verwachten dat het aandeel elektrische en hybridewagens nu zal stagneren. Bij de kleinste kmo's (tot 5 werknemers) is dit nog meer uitgesproken. Toch blijft 45% overtuigd dat het aandeel elektrische wagens in de toekomst zal stijgen.
Noodzakelijk klantenbezoek ook reden voor trage opmars van mobiliteitsbudget
Anneleen Verstraeten, kmo-adviseur van SD Worx, analyseert: “Een op de drie kmo's kent het mobiliteitsbudget niet. Via dit budget ruilt een medewerker de bedrijfswagen in voor een milieuvriendelijker alternatief of voor cash. Onbekend is onbemind. Daarnaast is het voor zes op de tien kmo’s om praktische redenen niet aan de orde. Bij hen zijn de bedrijfswagens nodig voor verplaatsingen naar klanten. De wagen inleveren voor cash, huisvestingskosten, openbaar vervoer of een fiets is moeilijker voor medewerkers met een functiewagen. Enkel de optie om een milieuvriendelijke wagen te kiezen blijft over, maar die is vaak kleiner, wat niet altijd goed uitkomt bij een jong gezin. Slechts zeven procent van de kmo-werkgevers wil vandaag met het mobiliteitsbudget aan de slag gaan of heeft die behoefte. Dit cijfer is in twee jaar tijd licht gestegen in Vlaanderen en Wallonië tot respectievelijk 8 en 6%. In Brussel is het juist gedaald van 8% naar 4%, waarschijnlijk omdat zij daar al eerder zijn begonnen en het grootste potentieel al benut is.”
Anneleen Verstraeten van SD Worx: “Het inleveren van de bedrijfswagen voor cash, huisvestingskosten, openbaar vervoer of een fiets is moeilijker voor medewerkers met een functiewagen. Enkel de optie om een milieuvriendelijke wagen te kiezen blijft over, maar deze is vaak kleiner, wat niet altijd goed uitkomt bij een jong gezin.”