- 28 november 2022
- | Bron: Mobility Business Solutions
Een nieuw gamma, deels of compleet geëlektrificeerd
Nissan op het Autosalon
Met Qashqai en Leaf heeft Nissan zich tot een pionier op het gebied van cross-overs en elektrisch autorijden kunnen ontpoppen. Lang voor de concurrentie dat waagde, vormden deze Nissan-creaties al de basis van wat we vandaag als een complete gedaanteverwisseling van de wereldwijde automarkt kunnen omschrijven. Wat cross-overs en elektrische voertuigaandrijving aangaat, heeft Nissan zich intussen een technologisch te benijden vermaardheid opgebouwd.
De grootse ambities van dik tien jaar geleden werden immers waargemaakt, zo zal tijdens het Autosalon in Brussel op de Nissan-stand duidelijk worden. Met een volledig vernieuwd, technologisch en toekomstgericht, geëlektrificeerd gamma cross-overs en met de in Europa geïntroduceerde full-electric-LCV: de Towncar LCV.

Met een compleet vernieuwde line-up, met gedurfde innovaties in het cross-oversegment, met opmerkelijke technologische nieuwigheden in het domein van de elektrische auto-aandrijving. Zo benadrukt Nissan haar doelstelling om in boekjaar 2050, over de gehele levenscyclus van haar producten, CO2-neutraal te zijn; aldus Jérôme Saigot, managing director Nissan Belux aan de vooravond van die Brusselse Autoshow en bij de bekendmaking van de ‘Nissan Ambition 2030’-plannen.
Een langetermijnstrategie, die meer beoogt dan alleen het mobiliteitsaspect. Want – zo gaat Jérôme Saigot verder – als antwoord eveneens op gewichtige modaliteiten ten aanzien van milieu, maatschappij en klantwensen. Waarbij Nissan als constructeur en autoleverancier zich als doel heeft gesteld uit te groeien tot een 100% duurzame onderneming.
“Elektrische” noviteiten
Op de Nissan-stand in Brussel zullen we kennismaken met een volledig vernieuwd en (deels of compleet) “geëlektrificeerd” gamma. Opvallend daarbij; de complete afwezigheid van de Micra. Weinig concreets daarover.
Behalve dat de productie van het huidig model op zijn laatste benen loopt. Dat de verkoop verder gaat, zolang de stockvoorraad strekt. Of er een opvolger komt? Wanneer? Modelconcept? Elektrisch of deels elektrisch? Antwoorden bleven uit.
Tijdens het Salon begroeten we wel de Ariya, X-Trail e-Power, Qashqai e-Power, Juke Hybrid en de Townstar EV. Bulkend stuk voor stuk van technologische moderniteit. Met gedurfde applicaties in het cross-oversegment. Met Ariya, Leaf en Townstar EV als volledig geëlektrificeerde eyecatchers.
En, er zijn nog constructeurs die het durven toegeven, wetende ook dat niet alle autogebruikers de eeuwig “stekkerafhankelijke” auto met een onvoorwaardelijke liefdesverklaring in het autohart kluisteren.

Serie-hybrideconcept
Waarmee Nissan lonkt naar de vele klanten die omwille van allerhande “onbekende” facetten van het EV-rijden (actieradius, laadproblematiek) weigerachtig staan bij stekkerauto’s. Nissan was van oordeel dat die twijfelaars enkel te overhalen zijn door hen te laten proeven van het ontegensprekelijk hoogstaand elektrisch rijplezier en hen daarbij te verlossen van de minder aangename nevenwerkingen van datzelfde EV-rijden.
Dat kan vandaag in een Qashqai e-Power of X-Trail e-Power. Het zijn serie-hybridemodellen waarover we duidelijker technische toelichting brengen in de presentatie van de X-Trail e-Power. Voorlopig volstaat het om te weten dat hier niet de ICE “of” e-motor de wielen aandrijft zoals we dat in traditionele parallel-hybrideopstellingen zien.
In deze serie-hybrideopbouw, drijft de e-motor “altijd” de wielen aan en is er nooit sprake van een mechanische verbinding tussen verbrandingsmotor en aandrijving. Nieuw is dat principe zeker niet. Hebben we dergelijke serie-hybrideopstelling overigens niet eerder gezien in de uit het collectieve geheugen verbannen Volt’s en Ampera’s van Opel en Chevrolet?

De e-Power Nissans zijn dus 100% elektrisch aangedreven modellen die – dat horen we toch in talloze (marketing geïnspireerde) reclameboodschappen – voor hun elektrische bevoorrading nooit (!) aan de stekker moeten. Waarbij dezelfde marketeers (bewust) verzwijgen – of het tenminste sterk trachten te maskeren – dat de benzinemotor, die fungeert als aanjager van een stroomgenerator, zijn energie puurt uit een benzinetank die uiteraard “getankt” moet worden.
Kan men het de boodschappers van “elektrische auto’s die niet aan de stekker moeten” kwalijk nemen? Neen. Want in alle (zelfs ‘officiële’ technische) informatie rond het verleidelijk laag PHEV-benzineverbruik, wordt ook in een brede bocht "bewust" voorbijgegaan aan de stevig oplopende elektriciteitsrekening die onvermijdelijk gepaard gaat met lage benzineconsumptie en de daaraan gekoppelde, misleidende maar fiscaal gunstigere CO2-cijfers.
Blikvanger Ariya

De full-electric Ariya wordt de eyecatcher op de Nissan-stand in Brussel. Voortbouwend op het leiderschap dat Nissan zich met de intussen ‘ervaringrijke’ Leaf heeft toegeëigend, moet de Ariya verdere invulling brengen bij het elektrisch autorijden. Deze volledig elektrische cross-over laat de keuze uit meerde aandrijfcombinaties.
Lees: flexibele keuzes uit batterijcapaciteit of actieradius, één of twee e-motoren en voor- of vierwielaandrijving. Of hoe Nissan met deze blikvanger een nieuw potentieel voor het elektrisch rijden genereert en het dagelijks gebruik van een EV aantrekkelijker hoopt te maken.
Ook in Brussel
In Brussel begroeten we ook de vernieuwde Nissan Juke. Nissans compacte cross-over, voortaan ook met hybrideaandrijving en dit dan in samenspel met een multimodale transmissie. Wat – zo horen we bij Nissan – het rijplezier naar een hoger niveau tilt en het brandstofverbruik helpt temperen.

Ook cross-overtrendsetter Qashqai staat op het Salon. Dit onder meer met innovatieve e-Power-technologie, de serie-hybride zoals we die hierboven al even aanhaalde. Daarnaast is de Qashqai ook beschikbaar met een mild-hybrideaandrijving. Met keuze ook uit tweewiel- of vierwielaandrijving.
Ook de nieuwe Nissan X-Trail is uiteraard paraat. Die nieuwkomer is trouwens gebaseerd op het nieuwe CMF-C-platform van de Renault-Nissan Alliantie en bouwt verder op het DNA van de drie voorgaande generaties. De nieuwe X-Trail is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen. Motoren? Keuze uit Mild-Hybrid en e-Power en voorwiel- of geavanceerde e-4ORCE-vierwielaandrijving.
Of deze X-Trail de enige geëlektrificeerde 7-zits cross-over op de markt is, zoals Nissan ons vertelt? We vrezen van niet, want intussen maakten we al kennis met de zonet in ons land geïntroduceerde Chinese BYD Han… Een compleet elektrische 7-zits cross-over die qua afmetingen en prestaties perfect met de nieuwe X-Trail e-Power of X-Trail e-4ORCE kan vergeleken worden.

Tot slot presenteert Nissan in Brussel de volledig elektrische Townstar EV waarvan de aandrijftechnologie ons meteen aan de nieuwe Renault Kangoo Van E-Tech doet denken. Met een EV-aandrijflijn met fijnbesnaard energiemanagement, geoptimaliseerde batterijkoeling en een – voor een LCV van dit gehalte – bevredigende actieradius.
Nog vermelden dat alle full-elektrische Nissans en deels geëlektrificeerde cross-overs met vijf Euro NCAP-sterren uit de veiligheidstesten zijn gekomen. Dat de Ariya, X-Trail, Qashqai e-Power en de Juke Hybrid recent nog de maximumscore behaalden in de Euro NCAP crashtest...