- 14 oktober 2020
- | Bron: Infrastructure
Code rood voor wegen- en rioleringsaannemers
De wegenbouwsector is na de uitbraak van COVID-19 nooit helemaal stilgevallen en was in minder dan drie weken na de totale lockdown van half maart 2020 al voor 90% opnieuw actief. Op heel korte tijd organiseerden de wegenaannemers zich om coronaproof te werken. Maar die doorstart loopt nu mis, want het aanbod aan opdrachten is momenteel ruim onvoldoende. De orderboeken van de wegenbouwers slinken (ze zijn ondertussen één derde lager dan normaal), de onzekerheid in de sector neemt toe. VlaWeBo (Vlaamse Wegenbouwers) roept de aanbestedende overheden daarom op om het aanbestedingsritme snel weer op kruissnelheid te brengen.
Nog het meest zorgwekkend zijn voor VlaWeBo de signalen over de impact van de coronacrisis op de lokale financiën. Het is cruciaal dat de gemeentelijke investeringen op peil blijven, want zij zijn sterk bepalend voor de conjunctuur in de wegen- en rioleringssector. Er zijn niet enkel de eigen gemeentelijke werken maar in de meeste projecten is er een gemeentelijk aandeel en is de gemeente tussenkomende partij. De realisatie van opdrachten van andere opdrachtgevers is op die manier dikwijls afhankelijk van dat gemeentelijk deel. VlaWeBo vraagt dan ook dat lokale besturen hun investeringen niet vertragen of uitstellen. Integendeel, het inzetten op investeringen zal de relance en de economie ondersteunen en voor groei zorgen.