Fevia lanceert nieuwe duurzaamheidsroadmap

De duurzaamheidsroadmap is een kompas voor voedingsbedrijven, richting 2025 en verder
De duurzaamheidsroadmap is een kompas voor voedingsbedrijven, richting 2025 en verder

Op hun online jaarvergadering lanceerde Fevia een nieuwe duurzaamheidsroadmap, opgebouwd rond 4 pijlers en 15 thema’s. Vanuit de vraag 'Wat eten we morgen?' wil de sector de komende jaren het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem. De roadmap bevat een actieplan waarmee Belgische voedingsbedrijven en hun meer dan 95.000 werknemers de komende jaren maar liefst 32 concrete ambities willen waarmaken.

Turbulente periode

Op de online jaarvergadering werd Anthony Botelberge vooreerst voorgesteld als nieuwe voorzitter van de federatie van de Belgische voedingsindustrie. De CEO van Frigilunch neemt daarmee de fakkel over van Jan Vander Stichele (Lotus Bakeries), die drie jaar lang als Fevia-voorzitter fungeerde. De wissel komt er op een moment dat de Belgische voedingsindustrie doorheen woelige wateren vaart.

"We zitten midden in een stormachtige periode. Onze bedrijven zagen de voorbije jaren een opeenvolging van golven op zich afkomen: de Brexit, de covidcrisis, de explosie van onze productiekosten, de overstromingen, het tekort aan arbeidskrachten en de miljoenen economische schade door de terugroepingen rond ethyleenoxide. Maar we mogen fier zijn dat we als sector niet kopje onder zijn gegaan en dat onze bedrijven zich veerkrachtig tonen!", zegt Botelberge.

Een overzicht van de stijgende kosten voor voedingsbedrijven het voorbije jaar
Een overzicht van de stijgende kosten voor voedingsbedrijven het voorbije jaar

Toch waarschuwt de nieuwe Fevia-voorzitter: "De vierde coronagolf dreigt het broodnodige herstel teniet te doen. Onze bedrijven moeten absoluut open kunnen blijven. De explosie van onze kosten is vandaag evenwel dé grote kopzorg voor veel voedingsbedrijven, vooral wanneer ze die niet kunnen doorrekenen. Wij willen als sector bijdragen aan een duurzaam voedingssysteem met kwalitatieve en innovatieve voeding en dranken. Dat kan alleen als de consument op het einde van de rit de correcte prijs betaalt, rekening houdend met de kosten en investeringen die alle spelers in de voedingsketen maken."

Duurzaam voedingssysteem

Ondanks die turbulente periode, blijft de voedingsindustrie haar kompas op de toekomst richten. Tijdens de covidcrisis polste Fevia bij consumenten en de andere stakeholders naar hun verwachtingen over hoe de sector kan bijdragen aan een duurzaam voedingssysteem. Uit die bevraging blijkt dat steeds meer Belgische consumenten gevoeliger worden voor duurzaamheid bij de aankoop van voeding. Samen met haar leden werkte Fevia de antwoorden van de sector uit in een nieuwe duurzaamheidsroadmap voor de Belgische voedingsindustrie, richting 2025 en verder. Die lanceert de federatie nu met een campagne rond de vraag 'Wat eten we morgen?'.

"Het is een vraag die we ons allemaal dagelijks stellen, maar het is voor ons ook een vraag met veel laagjes. Hoe zorgen we voor lekkere, diverse, innovatieve, betaalbare en duurzame voeding en dranken, zowel vandaag als in de toekomst? Als voedingsindustrie erkennen we onze voortrekkersrol om samen met de andere ketenpartners en stakeholders een duurzaam voedingssysteem te creëren en met deze roadmap tonen we dat het ons menens is", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.

32 concrete ambities

Ann Nachtergaele, Sustainability coordinator bij Fevia, licht de roadmap toe. "De duurzaamheidsroadmap gaat veel verder dan een eenvoudig duurzaamheidsverslag", stelt zij. "Ze tekent een traject uit, met een stappenplan rond 4 pijlers, 15 thema’s en een actieplan om 32 concrete ambities richting 2025 en verder waar te maken. Dit wordt het kompas waarmee onze voedingsbedrijven, waaronder ook veel kmo’s, hun eigen duurzaamheidsstrategie kunnen uitwerken, in lijn met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Vanuit Fevia staan we klaar om hun hierbij bij te staan."

De duurzaamheidsroadmap tekent een traject uit rond 4 pijlers en 15 thema’s
De duurzaamheidsroadmap tekent een traject uit rond 4 pijlers en 15 thema’s

Ontdek de volledige duurzaamheidsroadmap met concrete actieplannen en initiatieven van Belgische voedingsbedrijven en sectoren op www.watetenwemorgen.be.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.