Afspraken evenwichtige voeding nageleefd

Convenant Evenwichtige Voeding levert positieve resultaten op

De Belgische voedingsindustrie verlaagde de afgelopen vijf jaar het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde er meer vezels aan toe. Daarmee komt de sector haar afspraken met minister van volksgezondheid De Block en de FOD Volksgezondheid na in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding. De sector wil samen met de overheid verdergaan op de ingeslagen weg.
Sectorfederaties Fevia (de federatie van de Belgische voedingsindustrie) en Comeos (de federatie voor de handel) begonnen in 2012 een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De voedingssector werkt daarbij op drie pistes: het aanpassen van de nutritionele samenstelling, kleinere portiegroottes en het aanpassen van de marketingstrategie. In 2016 formaliseerden ze met de FOD Volksgezondheid en minister van volksgezondheid Maggie De Block hun aanpak in het Convenant Evenwichtige Voeding. De eerste evaluatie toont een positieve trend voor alle productcategorieën die in het convenant een cijfermatig engagement vooropstelden.
• Ontbijtgranen: gemiddeld 5,8% minder suikers en 13% meer vezels dan vijf jaar geleden.
• Chocoladeproducten en biscuiterie: een globale reductie in verzadigd vet van respectievelijk -1,2% en -3,2%.
• Frisdranken: een gemiddelde suikerreductie van -7% door een verdere uitbreiding van het gamma met meer laagcalorische producten.
• Zuivel: een globale reductie van -3,8% toegevoegde suikers ten opzichte van 2012 door recepten aan te passen.
• Plantaardige alternatieven voor zuivel: een reductie in suikers van -18%.
Naast deze productgroepen namen ook tal van andere sectoren zoals margarine, (room)ijs, suiker, bakkerijproducten, aardappelproducten, vleeswaren, snacks en nootjes, initiatieven om van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken.
Met het convenant wil de voedingssector aantonen dat bedrijven ook door middel van zelfregulering en eigen initiatieven een positief resultaat kunnen bereiken, en dus een gunstige impact op de dagelijkse energie-inname van de consument. Voor de productgroepen frisdranken en voorverpakte producten in de Belgische retail tussen 2012 en 2016 tonen de resultaten een duidelijke neerwaartse trend aan van het aantal calorieën verkocht op de Belgische markt. Wat dit uiteindelijk betekent op individueel niveau is moeilijk in te schatten, aangezien het voedingspatroon voor iedere Belg verschillend is. Toch bevestigen de resultaten voor Fevia en Comeos dat de aanpak werkt. Zij willen dan ook verdergaan op de ingeslagen weg.
Meer info over het Convenant Evenwichtige Voeding en concrete voorbeelden vindt u op de website www.convenantevenwichtigevoeding.be.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.