- 20 april 2023
- | Bron: Carfix
Voor wie een all-inservice wil krijgen én leveren
CarProf: Premiumformule voor multimerkengarages

CarProf is de 'premium' garageformule van PartsPoint voor onafhankelijke multimerkengarages. In navolging van Nederland, in 2013, werd die vorig jaar op AutoTechnica ook voor België gelanceerd. Ondertussen telt het netwerk 19 leden verspreid over ons land en 134 leden in totaal in de Benelux. Zij krijgen tips aangereikt om hun rendement te verhogen of kunnen technische opleidingen volgen op hun eigen werkplek. Tot slot worden ze ook ontzorgd op het vlak van marketing, zodat ze zich kunnen focussen op hun kerntaken.
Volledig servicepakket

Met CarProf richt PartsPoint zich vooral op 'premium' garagehouders die opereren in het hogere marktsegment, onder wie veelal ex-dealers en professionele garagebedrijven die een extra boost willen geven aan hun onderneming.
"Hiermee krijgen zij de beste condities voor de aankoop van onderdelen en genieten zij van trainingen op het vlak van zowel management, techniek als marketing. Zo creëren de garagisten tijd en ruimte voor hun corebusiness, of kunnen ze die verder verbeteren. Hiermee beschikken zij dan dus over dezelfde tools zoals een merkgebonden dealer die ook heeft. Dit in tegenstelling tot onze andere formules, waarbij we bijvoorbeeld alleen technische opleidingen of marketingondersteuning aanbieden", legt formulemanager Bjorn Van Cauwenberghe van PartsPoint uit.
Die aankoopcondities zijn te danken aan de schaalgrootte van PartsPoint, met momenteel 26 vestigingen in België. Denk hierbij evenwel niet alleen aan de prijzen, maar ook aan de beschikbaarheid en levertermijnen. Kortom: 'full service'. Dankzij de trainingen kunnen de CarProf-garagisten op hun beurt een 'full service'-pakket aanbieden aan hun klanten; zelfs wanneer het gaat om zeldzame merken, onderdelen, gereedschappen of problemen.
"Wie actief aan de slag gaat met de aangereikte tools en tips, zal zijn maandelijkse bijdrage snel terugverdienen"
Technische opleidingen
Voor de technische opleidingen werkt PartsPoint samen met TECH360. "We vinden het belangrijk om de technici waar mogelijk op hun eigen werkvloer te coachen, zodat dit voor hen op een efficiënte manier verloopt. Dit gebeurt in zekere zin 'on demand', want het opleidingsprogramma is samengesteld in samenspraak met de aangesloten garagisten. Los daarvan voorzien we ook elk jaar twee dagen standaardopleiding met geënsceneerde praktijkcases in onze opleidingscentra in Gent en Zonhoven. Voor Wallonië zal weldra nog een bijkomend centrum worden ingericht", vervolgt Van Cauwenberghe.
"Door die ondersteuning hebben we op elke vraag een antwoord en kunnen we alles in eigen huis houden, wat een sterke indruk nalaat op bestaande en nieuwe klanten", meent Hans Troch, zaakvoerder van Garage Troch uit Erpe-Mere. Hij sloot zich ruim een jaar geleden aan bij het CarProf-netwerk. "Wij stellen het vooral op prijs dat we hierbij een rechtstreeks aanspreekpunt hebben. Ook de WESP-tool binnen het CarProf-concept waarderen wij heel erg."
Rendement opkrikken

Volgens die 'We Support Performance'-tool krijgt de garagist een wekelijks rapport van zijn rendement, op basis van de aangeleverde bedrijfscijfers uit het DMS-systeem en vergelijkbare gegevens uit de markt. Elk kwartaal zit hij hiervoor ook samen met de CarProf-expert voor een eventuele bijsturing.
"Zo kunnen we gaan benchmarken en krijgen we een onderbouwd inzicht over hoe we onze rendabiliteit verder kunnen opkrikken, volgens onze eigen doelstellingen en zonder in de val van bedrijfsblindheid te trappen. Zo zien we immers op welke kostenposten of met welke services wij onder of boven het gemiddelde zitten. Die kennis heeft ons zonder twijfel al centen opgeleverd en is voor ons dus een echte meerwaarde", maakt de zaakvoerder zich sterk.
"Ik zou de CarProf-formule dan ook zeker willen aanraden aan andere garagehouders, want de maandelijkse bijdrage is snel terugverdiend. Het enige wat ik me beklaag, is dat ik me niet eerder heb aangesloten", aldus nog Troch.
Voorwaarden

Van Cauwenberghe merkt op dat de sleutel tot succes van de CarProf-formule in de mindset van de garagist ligt. "Hij moet zich immers willen openstellen voor de aangereikte analyses en daarmee actief aan de slag gaan. Evenzeer moet hij het maximale halen uit de aangereikte technische ondersteuning en de voorziene online en offline marketingtools", legt hij uit.
De formule zal dus niet voor iedereen even interessant zijn en CarProf is streng in de selectie van wie mag toetreden. "Gezien we ons hiermee richten tot de betere garages, verwachten we een minimum omzetdoelstelling van 65.000 euro per jaar en minstens twee technici in dienst, naast een professionele uitstraling van de zaak. Het moet gaan om representatieve panden, waar men alle mogelijke klanten in de beste omstandigheden kan ontvangen."
Ondanks die strenge voorwaarden wil PartsPoint het CarProf-netwerk dit jaar nog aandikken tot een dertigtal leden, met een goede landelijke dekking. "De kwaliteit primeert daarbij evenwel op de kwantiteit. Ons grootste streefdoel is uiteindelijk dat de eindklant dankzij onze hulp tevreden is", aldus nog Van Cauwenberghe.
Sluit u nu aan
Wie wil aansluiten in het CarProf-netwerk, kan contact opnemen met formulemanager Bjorn Van Cauwenberghe via 0496/27.07.36 of bvancauwenberghe@carprof.be.
