Eén nieuwe auto op drie is SUV

SUV al lang geen modefenomeen meer

De werkelijke offroadcapaciteiten van SUV’s zijn al jaren van ondergeschikt belang voor de meeste klanten. Een heel groot deel van deze auto’s wordt gekocht in tweewielaandrijving en is uitgerust met straatbanden. De klant valt voor deze voertuigen omdat ze praktisch en comfortabel zijn en er leuk uitzien. Comfortabel als een berline, praktisch als een break of een monovolume, met fraaie, dynamische looks en met - door de hogere zitpositie - makkelijk in- en uitstappen. Maar de overeenkomsten tussen SUV’s en bijvoorbeeld berlines gaan verder: zij delen in veel gevallen hetzelfde platform en dezelfde motoren. Dat maakt duidelijk dat de SUV integraal deel is gaan uitmaken van het gamma van heel veel autoconstructeurs. Toch roept het succes van de SUV bij sommigen vragen op. De milieubeweging en de anti-autolobby verwijten de autoconstructeurs én de klanten die voor een SUV kiezen, een gebrek aan milieubewustzijn. SUV’s zijn immers zwaarder en vangen door hun hogere bouw meer wind. Hetgeen leidt tot een hoger brandstofverbruik en dus meer CO2-uitstoot. Sommigen durven zelfs beweren dat het succes van de SUV alle technologische vooruitgang van de voorbije jaren teniet heeft gedaan. En roepen in eenzelfde moeite op tot een ban van deze voertuigen. Anderen beweren dat louter door het succes van de SUV de autoconstructeurs de CO2-doelstellingen voor 2020/2025 niet zullen halen. Febiac, dat de volledige technische databank van de voertuigen in België beheert en analyseert, heeft hierover berekeningen en simulaties uitgevoerd.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.