Gastsprekers 

Symposium Technisch Onderwijs 

De Wishing Tree Box – een samenwerking tussen onderwijs en werkveld rond palliatieve zorg

Door u & Inge Smolders - UCLL

2
1/3

In deze presentatie wordt een inspirerend studentenproject voorgesteld binnen het opleidingsonderdeel Challenge Your Talents van de opleiding Verpleegkunde aan Hogeschool UCLL. In Challenge your talents, mee ondersteund door Vlajo, krijgen studenten een probleem voorgelegd waar ze in team 5 weken aan werken. 

Zo ging een groep studenten, in samenwerking met het team oncologie-hematologie van het Ziekenhuis Oost-Limburg, aan de slag met de vraag hoe palliatieve patiënten en hun naasten beter ondersteund kunnen worden tijdens één van de moeilijkste fases van het leven.

Het resultaat is de ‘Wishing Tree Box’ – een tastbare, warme en betekenisvolle tool die gesprekken over levenseinde, wensen en herinneringen op een laagdrempelige manier bevordert. De box helpt verpleegkundigen om op een empathische manier in dialoog te gaan met patiënten, en biedt tegelijk troost en houvast aan naasten.
De presentatie belicht het volledige traject: van de probleemstelling en samenwerking met het werkveld, tot de concrete uitwerking en de impact van de box op zowel studenten als zorgprofessionals.

Melissa Reymen

Melissa Reymen is master in de verpleegkunde en heeft een bijzondere passie 2voor oncologische zorg en simulatieonderwijs. Ze startte haar carrière als studieverpleegkundige digestieve oncologie en werkte vervolgens zes jaar als verpleegkundig specialist oncologische borstzorg in het UZ Leuven. Sinds 2019 is ze lector aan de Hogeschool UCLL, waar ze zich voornamelijk richt op onderwijs en begeleiding binnen de oncologische zorg en simulatieonderwijs. Daarnaast blijft ze actief in de klinische praktijk als leerzorgspecialist op de afdeling oncologie/hematologie (K45) in het Ziekenhuis Oost-Limburg.

Inge Smolders

1Passie voor wetenschap en onderwijs vormt de rode draad doorheen deze carrière. Na het behalen van een doctoraat in de Biomedische Wetenschappen volgde een functie als Project Manager in de life sciences aan UHasselt, waar werd meegewerkt aan de realisatie van partnerships en innovatieve projecten. Sinds 2015 is deze expertise ingezet als lector Biomedische Wetenschappen aan Hogeschool UCLL binnen de opleiding Verpleegkunde en Vroedkunde. Onderwijsinnovatie en het inspireren van toekomstige zorgprofessionals? Helemaal deel van de missie.

Studenten creëren leerkansen voor leerlingen

Door Jochem Pannecoucke - Teamleader Technische Trainers van Nebim Group

2
1/2

Tijdens het symposium wordt een inspirerende getuigenis gebracht rond het thema “Studenten creëren leerkansen voor leerlingen.” Drie sprekers belichten het onderwerp elk vanuit hun eigen invalshoek.

– Vanuit Nebim wordt toegelicht waarom het bedrijf bachelorstudenten inzet om lesmateriaal te ontwikkelen dat ook bruikbaar is in het secundair onderwijs.
Hans Bleeser (ex-docent Thomas More Campus De Nayer, nu docent UCLL) bespreekt de rol die de hogeschool hierin opneemt als partner.
– Een leerkracht uit het secundair onderwijs (nog te bepalen) vertelt hoe het ontwikkelde materiaal wordt toegepast in de klaspraktijk.

Zo krijgt het publiek een volledig beeld vanuit drie perspectieven: bedrijf, hogeschool en secundair onderwijs.

Wie is Christophe Van Bellinghen? 

Christophe Van Bellinghen is leerkracht Autotechnieken en Technisch Adviseur &Autotechnieken aan het Scheppersinstituut Wetteren. Na het behalen van zijn bacheloropleiding startte hij zijn carrière als technieker bij Ciac Gent. Het begeleiden van stagiairs wakkerde zijn interesse in het onderwijs aan, waardoor hij — met tien jaar ervaring op de teller — de overstap maakte naar het Scheppersinstituut Wetteren.

Vier jaar later kreeg hij de verantwoordelijkheid van Technisch Adviseur voor de afdeling Autotechnieken. Intussen combineert hij al zeven jaar met gedrevenheid en enthousiasme het lesgeven met zijn rol als afdelingshoofd.

Wie is Jochem Pannecoucke? 

Ik ben Jochem Pannecoucke, Teamleader Technische Trainers binnen Nebim 1Group. Na mijn opleiding secundair onderwijs in autotechniek ben ik in 2011 gestart bij Nebim als technieker. Na bijna 6 jaar combineerde ik mijn werk met een lerarenopleiding in avondschool. Sinds april 2017 werk ik als technisch trainer, waarbij werkvloerbegeleiding centraal staat. Door de jaren heen groeide deze functie uit tot een bredere rol, waarbij we met Nebim structureel samenwerken met 17 secundaire scholen en 3 hogescholen in Vlaanderen. Doel: jongeren laten kennismaken met de Heavy Duty-sector. Dat doen we op verschillende manieren, waaronder ook het thema van dit symposium. In 2025 ontvingen we voor dit engagement de Fleet TV Employer of the Year Award. Vandaag leid ik het team “Leren met Nebim”, dat deze visie verder uitbouwt.

STEM in Actie: De Mini-Papiermachine als brug tussen onderwijs en industrie

Door Gunther Melis, Stijn Dammekens en Christoph Moens

1

“Paperpackskills is het sectorfonds voor de bedrijven uit de papierproductie en kartonbewerking. Gunther Melis leidt de presentatie kort in met een voorstelling van de sector en de doelstellingen van het sectorfonds. Een van de belangrijkste doelen voor Paperpackskills is het ondersteunen van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. 

Wanneer er een match is tussen een bedrijf en een school kunnen mooie projecten ontstaan. Zo ging het ook met VPK Group en GO! Talent in Dendermonde. Christoph Moens en Stijn Dammekens lichten hun samenwerking in een bijzonder STEM-project toe. De leerlingen van GO! Talent bouwden een mini-papiermachine in samenwerking met VPK. De mini-papiermachine is een mobiel leerinstrument dat langs lagere scholen trekt om de leerlingen van de derde graad te inspireren voor STEM, maar het project zet ook duurzaamheid om in de praktijk. De mini-papiermachine wordt jaarlijks onderhouden door nieuwe leerlingen van GO! Talent, inclusief de waterzuivering.

 Dit project is vertrokken vanuit een win-win voor beide partijen. Vanuit GO! Talent wil men jongeren al op jonge leeftijd enthousiasmeren voor techniek en duurzaamheid én STEM aantrekkelijk en tastbaar maken. VPK ondersteund dit soort projecten graag omdat ze hiermee een antwoord kunnen bieden op de krapte op de arbeidsmarkt in technische sectoren. Dit heeft geresulteerd in een prachtig project dat bovendien de STEM-pact Award uitgereikt door VOKA heeft gewonnen”.

Wie is Gunther Melis? 

Gunther Melis is Sectorconsulent en Coördinator Paperpackskills bij het 1Sectorfonds Papier en Karton. Sinds september 2023 zet hij zijn expertise in om de kloof tussen onderwijs en industrie te verkleinen en om werknemers in de sector te ondersteunen met gerichte opleidingen. Gedreven door een sterke interesse in mensgericht werken en sectorontwikkeling, bouwt Gunther actief aan duurzame samenwerkingen, innovatieve leervormen en toekomstgerichte competenties binnen de papier- en kartonindustrie.

Wie is Stijn Dammekens?

Stijn Dammekens is Talent Acquisition Specialist bij VPK Group. Sinds 2018
speelt1 hij een sleutelrol in het aantrekken en selecteren van nieuwe collega’s, waarbij hij inzet op een warm, helder en mensgericht sollicitatieproces. Stijn staat bekend om zijn vlotte communicatie, zijn talent om mensen op hun gemak te stellen en zijn oog voor potentieel. Naast het dagelijkse contact met kandidaten onderhoudt hij sterke relaties met scholen, partners en interne teams om de instroom van nieuw talent te versterken. Dankzij zijn betrokken, toegankelijke stijl en zijn passie voor het verbinden van mensen met de juiste kansen, helpt Stijn VPK uit te bouwen tot een plek waar zowel starters als ervaren professionals hun carrière kunnen laten groeien.

Wie is Christoph Moens ? 

Christoph Moens is pijlerverantwoordelijke (coördinator STEM) en leerkracht 3elektrotechnieken bij GO! Talent Dendermonde. Sinds 2020 zet hij zich met volle overtuiging in voor sterk, toekomstgericht STEM-onderwijs. Met zijn achtergrond in elektrotechnieken en zijn brede technische expertise begeleidt hij leerlingen niet alleen in hun vakkennis, maar ook in hun ontwikkeling tot zelfzeker en oplossingsgericht technisch talent. Als coördinator STEM bouwt Christoph mee aan een modern en kwalitatief onderwijsaanbod dat aansluit bij de noden van het werkveld. Hij stimuleert innovatie, denkt mee over projecten die leerlingen uitdagen in creativiteit en techniek, en werkt actief samen met bedrijven om de kloof tussen onderwijs en industrie verder te verkleinen. Zijn gedrevenheid, praktijkgerichte aanpak en passie voor techniek maken hem een drijvende kracht binnen de school.

Specialiseren voor een sterkere toekomst

Door Gert Rots en Roger van Damme

1

Gert Rots en Roger van Damme zullen het hebben over het belang van specialiseren in het onderwijs. Roger zelf stond mee aan de innovatieve hervorming van het 7de leerjaar Kok (gastronomisch chef) en Patissier. Hij zorgde er samen met de school voor dat de specialisatiejaren inhoudelijk sterker werden. De focus ligt meer dan ooit op praktijklessen gelinkt aan het werkveld. Al doende leert men. Ondertussen werden al onze 7de leerjaren inhoudelijk aangepast en meer afgestemd op het werkveld. Met ondernemerschap, marketing en communicatie krijgen de leerlingen extra lessen over het uitbouwen van een eigen zaak. De sector vraagt steeds meer gespecialiseerde werknemers die hun vakmanschap koppelen aan ondernemend inzicht. Gert en Roger lichten dit verder toe in een presentatie op het symposium.

Wie is Roger van Damme? 

Roger van Damme (°18 april 1971) is een toonaangevende chef-patissier1 van Nederlandse afkomst, opgegroeid in Sluis en opgeleid aan Ter Groene Poorte in Brugge. Na stages specialiseerde hij zich in patisserie. In 1994 opende hij in Antwerpen zijn lunch-lounge Het Gebaar, dat evolueerde naar een verfijnd restaurant met Michelin ster. Via extra stages in het toonaangevende El Bulli verfijnde hij zijn culinaire techniek. Hij behoort tot de meest bekroonde patissiers van België en internationaal, met onder andere een gouden medaille op de Coupe du Monde de la Pâtisserie (2007), de titel Chef van het Jaar 2010 bij Gault & Millau, een Michelinster voor Het Gebaar (2010) en de titel Best Pastry Chef ter wereld bij de Best Chef Awards (2017).

Wie is Gert Rots? 

Gert Rots studeerde bakkerij aan Ter Groene Poorte, waar hij in 11997 afstudeerde na een extra specialisatiejaar. Na zijn opleiding ging hij aan de slag bij de toenmalige Groep Vandekerckhove, het familiebedrijf dat destijds de versbakkerij Le Pain Quotidien België en diepvriesgigant Pastridor onder z'n vleugels had. Hij werkte tot 2013 in de afdeling in Tsjechië en deed er uitgebreide ervaring op in de sector. Sinds september 2013 is Gert opnieuw actief bij Ter Groene Poorte, waar hij werkt als technisch adviseur en coördinator. In deze rol begeleidt hij opleidingen en ondersteunt hij de technische ontwikkeling binnen de school.

Bent u nauw betrokken bij het technisch onderwijs of heeft uw bedrijf dringend nood aan goede technische profielen? Mis dan het symposium gewijd aan het belang van de samenwerking tussen Belgische bedrijven en het technisch onderwijs niet. Het symposium biedt een platform om te discussiëren over de voordelen en mogelijkheden van nauwe samenwerking tussen beide sectoren, met als doel het versterken van het technisch onderwijs in België.

Datum: woensdag 21 januari '26
Locatie: Meetdistrict Gent (Planet Group Arena)
Timing: 09:00 - 17:00 u. 

symposium.pmg.be

Deelname omvat:
- Toegang tot het symposium
- incl. catering (ontbijt, koffiepauzes, lunch en receptie)

Deelnameprijs:
• bedrijven/federaties: 125 euro i.p.v. 195 euro /persoon (excl. btw)
= 70 euro vroegboekkorting per persoon (excl. btw).

• scholen: 95 euro i.p.v. 195 euro/pp (excl. btw)

De vroegboekkorting geldt tot en met 09/12

RESERVEER UW DEELNAME

MEER OVER HET SYMPOSIUM

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.