Zijn elektrische voertuigen duurder om te repareren?

De meerderheid van de Duitse automobilisten is ervan overtuigd dat onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan elektrische voertuigen duurder zijn dan aan voertuigen met verbrandingsmotoren. Dit is een van de conclusies uit een recent onderzoek uitgevoerd door deskundigenorgaan DEKRA en marktonderzoeksinstituut Ipsos. In werkelijkheid blijkt uit een DEKRA-analyse van autoschade dat de simpele vergelijking ‘elektrisch = duurder’ niet noodzakelijkerwijs opgaat, maar dat er een genuanceerder beeld nodig is.

Zijn elektrische voertuigen duurder om te repareren?

56% van de respondenten in het DEKRA/Ipsos-onderzoek is van mening dat onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan elektrische voertuigen duurder of aanzienlijk duurder zijn dan die van benzine- of dieselvoertuigen. 30% denkt dat de kosten gelijk blijven, terwijl slechts 14% denkt dat elektrische voertuigen goedkoper zijn in onderhoud en reparatie.
Voor het online-onderzoek interviewde Ipsos in juni 2024 namens DEKRA in totaal 1.000 autobezitters die persoonlijk verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en de reparatie van hun voertuigen. 

Uit een analyse van ruim 200.000 schademeldingen door DEKRA blijkt dat de reparatiekosten voor elektrische voertuigen gemiddeld iets hoger zijn dan die voor voertuigen met verbrandingsmotoren. Bij nader inzien is het verschil echter niet zo groot als soms wordt beweerd. “Het vergelijken van alle gerepareerde voertuigen met verbrandingsmotor met alle gerepareerde elektrische voertuigen is als het vergelijken van appels en peren”, zegt Bernd Grüninger, directeur expertise en lid van de raad van bestuur van DEKRA Automobil GmbH. Feit is dat het elektrische wagenpark aanzienlijk jonger is dan het wagenpark met gemiddelde verbrandingsmotoren. Een jonger voertuig gaat gepaard met hogere reparatiekosten, ongeacht het type transmissie, vooral vanwege het grotere aantal elektronische rijhulpsystemen en hun sensoren.

Daarom vergeleek DEKRA in haar analyse van de eigen schaderapporten de schade van elektrische voertuigen en voertuigen met verbrandingsmotor tot drie jaar oud. “Als gevolg hiervan zijn de gemiddelde reparatiekosten voor elektrische voertuigen ruim 10 procent hoger dan voor voertuigen met verbrandingsmotor”, legt Grüninger uit. “Het gaat dus niet om verschillen van 30 of 40%, zoals in de sector vaak wordt beweerd."

Verschillende factoren spelen een rol bij het verhogen van de reparatiekosten. Enerzijds rekenen sommige bedrijven hogere uurtarieven voor elektrische voertuigen, bijvoorbeeld vanwege de aanvullende kwalificaties die van hun werknemers worden gevraagd. Aan de andere kant vereisen elektrische voertuigen in sommige gevallen extra werkzaamheden, zoals het uitschakelen van de stroom van het voertuig. “Deze factoren verklaren de iets hogere reparatiekosten voor elektrische voertuigen in vergelijking tot voertuigen met een verbrandingsmotor bij vergelijkbare schade”, legt Grüninger uit.

De situatie is anders – zoals ook uit de analyse van de schaderapporten van DEKRA blijkt – wanneer de hoogspanningscomponenten van het elektrische voertuig daadwerkelijk worden getroffen. "Als een bumper vervangen moet worden, is het type motor niet doorslaggevend. Maar als bijvoorbeeld de tractiebatterij van een elektrisch voertuig beschadigd raakt, heeft dat uiteraard een flinke impact op de reparatiekosten."

Meer informatie en de mogelijkheid om het volledige onderzoek (in het Duits) te bestellen vindt u op: www​.dekra​.de/aftersales-studie.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.